larsa56
Hej!

I dom som man kan ha kvar i växthuset på vintern .
Vad är det för vätska i dom??

Larsa
RibesRubusVitis
Inte någon "vätska" alls, tror jag, utan en form av vax.
*Stintan*
Har alltid hört att man ska ta in dom på vintern. Det stod också på förpackningen till mina.
jaj-51
CITAT (larsa56 @ 22-09-2012, 11:12) *
Hej!

I dom som man kan ha kvar i växthuset på vintern .
Vad är det för vätska i dom??

Larsa

Jag frågade Willab försäljren om detta när jag köpte mitt stora växthus.
Han viste bara vilka som kan sitta kvar året om så även jag undrar vad det är som fungerar så mycket bättre än "Vax" varianten.

Mina nio Bayllis MK7 fungerar fortfarande perfekt efter åtta år.
Käns som ett bra val jämfört med "vax" termostater jag använde i gamlaväxthuset.
Willab säljer dessa fortfarnde smile.gif
Peztis
CITAT (*Stintan* @ 22-09-2012, 14:01) *
Har alltid hört att man ska ta in dom på vintern. Det stod också på förpackningen till mina.

Det finns olika, de som man kan ha kvar och de där rekommendationen är att de ska tas in... Normalt är ju de som kan sitta kvar mycket dyrare.
kerstin z5-6
Tar aldrig in mina-det behövs inte med min modell.Tror de har gas inte vax i kolven.
larsa56
Det är en genomskinlig vätska.
Frågan är vad det är för vätska.
kerstin z5-6
Enklast är väl att fråga tillverkaren.Finns ett otal olika märken med olika kolvar.
sannajansson
Enligt anvisningarna ska de med vax t.ex. univent
http://www.glashusen.se/index.php?doc=prod...4&parent=11
tas in under vintersäsongen, men ofta klarar de även en köldperiod.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har de där billiga i vax som Willab säljer de har överlevt ca 15vintrar utomhus trots att det stod de måste tas in över vintern och de funkade utmärkt iår med och de sitter monterade i ett växthus i uppland i zon 2-3 och några riktigt kalla vintrar har de gått igenom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon