hanola
Hej!
Har i år använt mitt växthus för första gången och det växte (och växer) så det knakade!

Dock var jag lite sent ute med paprikorna tror jag... Kommer inte ihåg vilken sort det var men de skulle i alla fall bli röda och söta. Har fått jättemånga fina men de är fortfarande gröna och jag tror inte de hinner längre än så.

Nu till min fråga...
Om jag tar frön från en av mina gröna paprikor och sår nästa år (i god tid), blir det då samma sort. Att den först blir grön och sedan röd. Så det inte blir en sort som stannar i det gröna stadiet. Eller det kanske inte finns sådana? Alla paprikor kanske förr eller senare får en annan färg?

MVH Hanna
jaj-51
Hej.
Grön paprika är omogen paprika, den kommer att få färg när den mognar.

Eget frö kan vara lite lurigt, är sorten en F1 (Korsning mellan två olika föräldrar)variant kan avkomman bli lite olika.

Jag odlar spetsparika gul och röd som är F1 hybrid. Har tagit frön från dessa några år i rad utan att märka någon förändring.

Förslag låt en frö paprika mogna så länge som möjligt, det sista inne i värmen.

Lycka till det är bara att prov.
hanola
Tack för svaret!
Alltid värt att prova!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon