Trädgården har förändrats och gräset är borta. Jag önskar att få en trädgård som "sköter sig själv", som är vacker att titta på, luktar gott och garanterat drar till sig fjärilar, humlor m.m.
Har lusläst Odla.nu och fått väldigt många tips om vilka sorters växter jag kan använda men jag är ju inte så grön om fingrarna... Det står om sol, skugga jordmån osv och då vet jag inte vad som är vad.
Kan forumet hjälpa mig, vad skall jag göra så att det blir snyggt o bra? Jag har pallkragar, sten samt en massa ork. Det jag inte har är estestik samt kunskap om blommor. Jag vill inte ha gräs.
Det är bra jord men det är bara jord (dvs inte sand eller lera)
Grundtanke är:
[attachment=72574:norr.jpg] sett från norr
Nedre platå med ettåringar längst norrut (början på platån dvs närmast) samt några tvååringar lite innanför. Buskar mot muren mot nästa platå. Platå är 150 cm djup. Till vänster (österut) planeras buskage
[attachment=72575:_ster.jpg] sett från öster
Närmast lite högre växter som täcker slänten
[attachment=72578:v_ster.jpg] sett från Väster
Som ses är rhodedendron stor och den kommer skärma av solen
Direkt efter rhode kommer en gång komma in från den trappa som skall byggas
[attachment=72576:S_der.jpg] sett från söder
Yta på drygt 5 meter som skall fyllas med liv
Tankar? Ritningar? inköp av eternellsorter?
All er kunskap är min hjälp
Trädgården finns i stockholmsområdet
Tackar på förhand
Krolliljan
22-09-2012, 18:17
Bara en liten tanke. Om du vill ha rabatter som "sköter sig själv" kansle du skulle ha lite perenner så att du inte behöver så varje år och perenner tätt satta "håller också borta ogräs.
Bara en tanke.
kerstin z5-6
22-09-2012, 19:32
Absolut fler perenner! Då kan du ha de du täkt till ettåriga växter om du vill det.Sår du själv?
I grundtanken finns många perenner.
Ytterst få ettåringar blir det.
Jag söker även kunskap om vilka växter som jag skall ha, det finns ju så många :-)
Jag tror den övre platån skall planteras med växter i olika höjder för att skapa liv, hur tänker man då?
kerstin z5-6
23-09-2012, 11:03
Gruppera strukturera ,sen får man flytta om.

de växer olika i olika jordar.Ett par låga prydnadsbuskar av mindre storlek är fint bland perennerna.
Kolla ungefärlig sluthöjd innan köp av växt/frö.
Krolliljan
23-09-2012, 12:44
Kan vara bra och tänka lite på färger också. En del gillar en kaskad av färger medan andra vill hålla sig till ett par färger på blommorna.
Sen är det ju bladen på växterna. Själv tycker jag att det blr fint om utseendet på bladen varierar.
Ibland plottrar jag . Jag vill ha så många olika växter. När det är klart brukar jag ångra mig. Jag tycker nog egentligen att det är finast med lite större bestånd åtminstone tre av varje.
kerstin z5-6
23-09-2012, 15:09
Bladen är ju nog så viktiga och finns hela säsongen.
Som jag skrev så har jag inte skaffat gröna fingrar ännu... tacksam för alla svar
Hur vet jag vilka växter som trivs med varandra? Eller provar jag och ser?
När det står skyddat läge, vad betyder det?
Det står om buddlejan
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...vaxter-buddleja att en sort skall vara i skyddat läge. Tål den ingen vind alls då?
Krolliljan
23-09-2012, 17:22
Är det soligt vid dina blivande rabatter eller skuggar husen?
kerstin z5-6
23-09-2012, 18:14
Skyddat läge betyder som i buddlejans fall att helt härdig är den bara i sydligaste zonerna av sverige.Vill man ha den högre upp får man ordna en maximalt bra växtplats-dvs en som tinar fort ,väldränerad ,ej hård vind-
Särskilt gäller detta vedartade växter ,buskar o träd.
Perenner är oftast härdiga i hela landet,där behöver du inte fundera på det.De är örtartade och vissnar ner på hösten.Endast roten övervintrar.
De flesta växter trivs med varandra.Om jorden är vanligt god trädgårdsjord.Somliga vill ha sur jord som Rhododenron mfl surjordsväxter,en del vill ha full sol andra skyggigt.Det är mer än fråga om läge och växtplats och fa hur den växer i vilt tillstånd som är intressant.
De flesta svar på växter du fastnat för o undrar över kan du säkert få här:)
Ett bra sätt att få idéer är att besöka några visningsträdgårdar eller parker. Är kanske lite sent å säsongen nu, även om det finns en hel del senblommande att se nu.
Det är lättare om man inte alls vet hur man vill ha det eller kan något m växter att få idéer då.
Ett annat sätt om man har en bra trädgårdshandel där man bor är att ta med några bilder och gå dit och få råd.
Högst upp tycker jag du ska ha lite buskar, men sen vet jag faktiskt inte. Perenner av olika slag, gärna många av samma sort, skulle tänka mig buskar bak, en eller två sorters lite högre perenner efter det, sen som en grupp med samma sorts perenner som en grupp i mitten och sedan på varje sida en rad med nån perenn som matchar det i mitten och samma fram, en rad med något som matchar mitten och sidorna.
I den mindre nederst perenner som inte skär sig med det ovan men inte heller ser likadant ut.
Men det är svårt att ge förslag när man inte vet vad du själv gillar. Jag gillar färgglatt, men andra gillar mer lugna rabatter.
Helén
Så roligt att ha en fri yta att fylla - grattis!
Jag skulle också tänka på när det är viktigast att det blommar - är man mkt bortrest på sommaren är det förstås bättre att satsa på vårblommande och sensommarblommande perenner.
Så här års är det ju f ö också läge att stoppa ned vårblommande lökar om man t ex vill ha krokus, tulpaner etc - men om du inte planterar sådant samtidigt som perennerna är det förstås viktigt att tydligt sätta ut var man trycker ned lökarna, så att man inte gräver upp dem igen när man planterar annat.
Ljusförhållandena är viktiga, kanske skuggar husen mycket delar av rabatterna? Ser du rabatterna mest uppifrån altanen så kanske du nte behöver tänka så mkt på växternas höjd i förhållande till varandra?
Två perenner som jag tycker är väldigt tacksamma (gillar de flesta lägen och är inte kinkiga) är stor daggkåpa och trädgårdsnäva. Daggkåpan går ju ihop med alla andra färger, trivs både i skugga och halvskugga och "fyller ut" bra efter ngt år, också lätt att själv dela och få fler av så småningom. Trädgårdsnävorna blommar väldigt länge och trivs både i sol och halvskugga. Det finns en mängd nävor, trädgårdsnävorna blommar hos mig från mitten av juli tills frosten tar den (med ganska stora blålila blommor) - men det finns nävor som blommar tidigt, som han andra färger och på andra sätt också.
En rolig syssla är att spana in i andras villaträdgårdar och se om man hittar något begärligt som man kan höra efter vad det är för nåt...
Färg, färg o mer färg
Det skuggar ganska bra tidig vår och sen höst då hus täcker området. På kvällen täcker Rhodenderon ytan.
Jag tittar nog mycket uppifrån altanen men det är tänkt med uteplats norr om nedre platån.
Tack för tips. Jag måste hitta trädgårdar märker jag. Lite sent live men finns väl på nätet.
Jag har en underbar växthandel alldeles nära men de vill inte hjälpa för mycket då de upplever att de tar jobb från sina kunder, dvs trädgårdsarkitekterna.
Det blir nog try and error-varianten där jag startar med perenner för "ljust läge" och går närmare den mörka sidan.
Namn på blommor? Bara på Odla.nu har jag hittat över 40 sorter som drar till sig fjärilar så några hoppas jag trivas med.
Avslutar med att fler tips är välkomna.
Kanske ni har en bild eller en bra länk på egna sidor (bloggar m.m) där inspiration kan hämtas.
kerstin z5-6
24-09-2012, 18:49
De flesta har album i sina profiler:) Flest foton av perenner/rabatter under kameraikonen-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.