Fredi
Jag har för första gången gett mig på att förkultivera perenner och till min glädje grodde de ganska snabbt, inklusive bergsvallmon efter bara två veckor i kylen. Problemet är nu att de inte växer längre. De är som mest 2 cm höga och har vad jag kan se inte utvecklat några riktiga blad. Det har hänt alla perenner jag satt och det har nu gått drygt tre veckor sedan de tittade upp. Vad är fel? Jag har gott om belysning till dem och de står i ett rum som är något svalare än rumstemperatur.

Hur snabbt (långsamt) växer perenner egentligen? Jag är mest van att odla grönt ätbart och på fem veckor händer det mycket med dem.
kerstin z5-6
Du får nog ha lite mer tålamod med perennerna :)Hur svalt har du -?Hur långt ifrån plantorna hänger ljuset ? 10-15 cm ?
Ju bättre ljus desto mer kan du öka på värmen ..men det är långt till frostfritt ..de hinner .perenner utveckar rotsystemet ordentligt först:)
Fredi
Tack för svaret kerstin!

Plantorna är belysta av två Floura77 på ca 20-25 cm avstånd. De står i ett litet rum (en bastu) där temperaturen växlar mellan 17 och 20 grader under dagen (det är faktiskt belysningen som värmer upp).

Jag hoppas att de håller på att utveckla rötter nu. Jag vill inte misslyckas helt med perennerna första året...

Å andra sidan är det -2 grader ute just nu så jag har helt riktigt ingen panik med utplaneringen av perennerna. Värre är det för min melongurka som börjar kräva väldigt mycket plats under belysningen. Men i början av april får jag mina pallkragar så då skall de ut, och nåde den frost som försöker sig på något då mad.gif
kerstin z5-6
jag tror du har belysningen för högt upp -belysning småplant

Sen klarar de sig utan x ljus -( i växthus) smile.gif
Fredi
Jag fick varning om att plantorna kan "brännas" om de är för nära lysrören. Fast det kanske var 5 cm man menade som för nära.

Jag skall lägga några böcker under krukorna och se om det ger resultat. Om inte annat så har de något att läsa medan de väntar på att växa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon