Full version: Vilket virke
mamamaggan
Håller på att fundera på hur jag ska göra om i trädgården vid stugan.

Såg någonstans att man byggt en " platå " av trä . Vad ska man använda för virke , vill absolut inte ha tryckimpregnerat.

Med en " platå " menar jag en upphöjd uteplats .

Där jag har tänkt ha den är det idag gräsmatta , en ganska fuktig sådan. I ena änden har jag tänkt göra en damm med lite vilda/halvilda blommor omkring. Lite träd i en "klunga " på ett annat ställe , en bro över dammen till den vilda delen av trägården osv osv.

Förresten kan man låta dammen gå in under nästan hela/hela " platån " ? Nackdelar ?

"Platån " skulle bli sådär 40 - 50 kvm eller kanske ännu större.
Peztis
Kan du tänka dig att ha impregnerat under som stomme? För det är ju ett bra material pris- och hållbarhetsmässigt men inte kanske direkt för miljön.

Lärkträ är det ju många som använder numer på uteplatser så det känns ju som ett bra alternativ.

Sedan finns det ju en uppsjö av andra exotiska träslag, så klart.

Och jag skulle nästan kalla det för brygga!

Och det låter jättefint så som du planerar det - ser fram emot bilder!
mamamaggan
Jodå jag kan nog tänka mig tryckimpregnerat under. En brygga , det lät häftigt . så kan jag absolut tänka mig att göra.

Då kanske man ska tjära den ?
Peztis
Om det är lärk så ska man nog inte tjära. Många låter ju lärken vara så att det blir grå patina. Tror man kan olja in och då behåller den färgen.
mamamaggan
Jo jag förstår att man inte ska tjära lärk men doften skulle ge mig många fina minnen.
EKLO
Här i Bohslän där jag bor använder man ekträd som stolpar när man gör bryggor - ekträd på 20-30 cm diameter spetsas i ena änden som slås och hoppas ned i botten. De står länge utan behandling.
Peztis
Om det är doften du är ute efter så kan du ju skaffa en tross el något annat som är intjärat. Kanske kan viras runt en stor kruka full med vackra växter som du har på bryggan?

Typ så här, fast jag tänkte mig ännu lite grövre:

Eller om du vill få det till en "riktig" brygga:
mamamaggan
Tänk att jag kom också på det där med tjärad tross fast inte runt en blomkruka.

Jättebra idé Peztis !
omk
Jag har gjort nåt liknande i sommar hemma hos mig, men den är "bara" 30 kvm sleep.gif

Jag har också ganska fuktigt / surt på den plätten, så jag övervägde inte nåt annat än tryckimpregnerat, faktiskt.

Det svåra var att få till plintarna ! På de flesta plintställena träffade jag på berget ganska grunt, så där var det inga problem. Gräva ur så gott det gick, borra några hål för armeringsjärn, i med ett gjutrör och så i med betong och "järn", att fästa reglarna i. Oh, vad vi mätte. Saknade ett 8 meter långt vattenpass !! laugh.gif

På två av plintarna var det dock nästan bara lerjord, djupt, djupt ner. Det gick åt mängder med betong ! Dessutom tog det flera dar innan det stelande, pga att det trängde upp vatten från "underjorden".

Visst var det meckigt, men får du bara till själva basen (plintar eller vad du hade tänkt) samt reglingen (som inte kommer att synas) så kan du nog använda ickeimpregnerat virke uppepå, MEN det tar naturligtvis stryk. Det är ju inte bara underifrån som fukten kommer, även ovanifrån.

Skulle dessutom INTE rekommendera att tjärstryka golvvirket, även om det luktar gott, för på sommaren, när virket och tjäran värms upp, så kommer det att bli som att gå på klister eller kåda. Kladdigt och dant !
fvd
Vilket häftigt projekt och vilken fantasi ni har det skall bli kul att följa fortsättningen.
mamamaggan
CITAT (EKLO @ 24-09-2012, 11:19) *
Här i Bohslän där jag bor använder man ekträd som stolpar när man gör bryggor - ekträd på 20-30 cm diameter spetsas i ena änden som slås och hoppas ned i botten. De står länge utan behandling.

Tack för den upplysningen . Mina minnen kommer just från mina underbara barndoms somrar i Bohuslän .

Var får man tag på ekstolpar månntro ?

Nej kommmer inte att bli någon tjära på trät utan det blir några trossar som jag nog ska försöka fixa redan i höst och så läta dem ligga ute i vinter för att de ska se gamla ut.
addo
Ek är dyrt! Ska du köpa ek så använd det där det syns. Annars kan du ju köra på oljad eller laserad furu men det kräver mer underhåll än tryckt virke vilket kan vara värt att tänka på i byggskedet, så man kommer åt ordentligt när man ska dit med penseln nästa gång.

Omk, för sent men googla slangvattenpass.
mamamaggan
Tänkte ha ekstolpar i kanterna på bryggan , har svårt att förklara hur men tänkt er en gammal brygga som har runda stolpar i kanten.

Dels håller de upp konstruktionen och dels sätter man fast båten i dem.

Peztis
Blir det för varmt kan du kanske spänna upp en segelduk över bryggan!

Oj, det här kan du ju spinna vidare långt på! Tydligen jag med! giggle.gif

Det behöver kanske inte gå så långt som till fiskenät med sådan där glaskulor som var så modernt på 70-talet, dock! Eller om du gillar det så kan det ju göra det. biggrin.gif
Peztis
Det är sådana här jag menar!
Känner du dig lockad så kan du ju lägga ett bud! biggrin.gif
omk
CITAT (addo @ 25-09-2012, 15:50) *
Omk, för sent men googla slangvattenpass.

Tack addo !
129 spänn bara ! Då kunde jag ha sluppit några gråa hår ...
mamamaggan
CITAT (Peztis @ 25-09-2012, 19:23) *
Det är sådana här jag menar!
Känner du dig lockad så kan du ju lägga ett bud! biggrin.gif

Har redan några sådana i mina gömmor d v s i min morfars gamla sjömanskista. Var med på den tiden när man dekorerade med sådana där glaskulor.

Tack för tipset om segelduk också , mycket bra idé .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon