Full version: Toppa basilika
youruiner
Hej!

Har haft några basilikaplantor i en kruka sedan någon gång i maj och de har hunnit bli ganska rangliga eftersom jag inte har toppat dem tidigare. Jag skulle vilja att de blir lite buskigare, och jag undrar ifall någon vet om man kan toppa dem såhär sent? Dvs att jag börjar plocka blad uppifrån och sen klipper ner stammen en bit. Har läst en del inlägg på forumet och sett att de ska toppas rätt tidigt för att de ska förgrena sig och bli buskigare, men nu är de ju så pass gamla.
Peztis
Tja... om man tar toppbladen på en köpebasilika så får de ju nya skott i bladvecket. Det borde ju fungera - å andra sidan har du ju inte sååå mycket att förlora eftersom säsongen ju snart är över. Eller har du den inne?
EKLO
Om du har basilikan inne kan du ha den flera år om du sköter den - min basilika är två år gammal nu.

Och ja, toppa där du ser att det finns nya blad i bladvecken så kan du säkert hålla på så tills du får god skörd.
youruiner
Japp, jag har basilikan inne. Jag var mer rädd för att plantan skulle dö eller något ifall jag klippte ner stammen en bit. Men jag får testa!
Peztis
Missade att välkomna dig till Odla, förresten!

Om/när du klipper ned, tänk på att det måste vara strax över ett bladpar. Klipper du under, dvs mellan jordyta och första bladparet, då lär det inget hända. Eller ja, plantan dör ju då förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon