Full version: Hagtornsfråga
sarhe1
Jag har fått upp ögonen för hagtorn. En bekant har en hagtornshäck runt sitt hus. Jag har googlat och tror att det är spetshagtorn. Fina, lite vinbärs/ekliknande blad. Hon har den även som ett litet fint träd utanför tomten. Jag läser också på nätet att i alla fall Rosenhagtorn är lite svårskött och sjukligt - men hur är det med de andra hagtornsväxterna? Vad tycker ni som har? Är det värt en plats i trädgården, och i så fall vilken sort?
/Sara
Huggorm
Riktiga hagtorn är mycket bättre än rosenhagtorn. Får de bara ett soligt läge och inte allt för torr jord så är de tacksamma små träd. Vilken sort som är bäst vet jag inte, men det beror nog på hur stor man vill ha den. Vissa sorter blir i stor sett bara buskar, medan andra blir små träd. Trubbhagtorn är väll den vanligaste tror jag, och också den största av de svenska sorterna med sina åtta meter. Förutom alla andra fördelar verkar den vara bland de första att bli grön på våren, vilket är trevligt efter den färglösa vintern. Häckhagtorn blir inte lika stor, men den är tornlös och billig och lättillgänglig på plantskolorna eftersom den används för häckar. Vacker höstfärg har den också, och fina röda bär.
Cilla
Jag har aldrig sett rosenhagtorn användas i häck, är inte säker på att det ens skulle fungera. Det är ett mycket fint träd, men måste skötas väl och tål inte torka, parkpackning mm lika bra som sina vita bröder.

De vitblommande är bra både som häck och solitärträd. Tåliga och härdiga också. De med tornar ger en utmaning vid häckbeskärning - man måste rensa klippet noga om man ska kunna gå barfota och om hundar ska kunna gå vid häcken.
sarhe1
Hej,

ja, jag tänkte inte på rosenhagtorn som häck, utan snarare spetshagtorn som träd. Om det brukat bli fint och har ett prydnadsvärde?

Vad gäller rosen-..bla bla bla, så läste jag en artikel i Allt om trädgård för något år sedan, när en kvinna rekommenderade ett rosablommande träd som hon tyckte hade blivit bortglömt. Jag minns inte vad det var, det var i alla fall inte rosenhagtorn, men något annat med rosen-..... Kan det ha varit rosenslån? Jag minns i alla fall att trädet på bilden var fint!

/Sara
Huggorm
CITAT (sarhe1 @ 24-09-2012, 21:07) *
Hej,

ja, jag tänkte inte på rosenhagtorn som häck, utan snarare spetshagtorn som träd. Om det brukat bli fint och har ett prydnadsvärde?

Vad gäller rosen-..bla bla bla, så läste jag en artikel i Allt om trädgård för något år sedan, när en kvinna rekommenderade ett rosablommande träd som hon tyckte hade blivit bortglömt. Jag minns inte vad det var, det var i alla fall inte rosenhagtorn, men något annat med rosen-..... Kan det ha varit rosenslån? Jag minns i alla fall att trädet på bilden var fint!

/Sara

Rosenrobinia kanske, men det är ju snarare en lite buske. Rosenslån hade jag inte ens hört talas om. Men det första man kommer att tänka på när det gäller rosablommande träd för svenskt klimat är ju vissa aplar och framför allt prydnadskörsbär
sarhe1
Hittade tidningen idag, en Allt om trädgård från förra hösten. Där fanns bilden på en jättefin rosenslån, rosablommande litet träd.
Cilla
Intressant, rosenslån har jag närapå glömt bort, Prunus spinosa 'Rosea'. Korsning mellan slån och blodplommon.

Finns också purpurslån, Prunus spinosa 'Purpurea',

Här finns bilder.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon