Lottiss
Köpte en helt underbar dahlia i somras som jag hemskt gärna skulle vilja övervintra. Hur lyckas jag med det? Ska jag ta upp knölarna och lägga på torv eller låta allt vara kvar i krukan? Jag antar att jag inte förvara i lägenheten (?) så tänkte ställa upp på vinden, där blir kallt, kanske 5-10 gr under vintern....
Peztis
Mörkt och svalt är jättebra. Jag brukar lägga dem i papperskassar och sedan under vintern får man hålla koll på dem och spraya lite vatten om de ser lite för torra ut.
Vet att andra lägger dem i torv men det har jag inte försökt mig på.
Anna-Karin Lundberg
Jag tar mina ur jorden och lägger dem en och en i varsin öppen plastback utan något i, under huset i krypgrunden. Bara det inte fryser så är det OK.
Klart du ska spara den!
hattstugan

Klart att du ska spara knölen! Med tiden kan den ge flera fina Dahlior!

Innan du ta undan knölen måste den vara torr! Ja inte intorkad menar jag! Ingen fuktig jord runt den för då kan den ruttna!

Lottiss
thanks.gif Hoppas hoppas att den vill blomma nästa år igen! Tjejen i blomaffären sa att det är jättesvårt att få dahlior som blommat i kruka att blomma om pga för lite näring i knölen så jag tänker gulla ihjäl den och hoppas på det bästa smile.gif

En till fråga, när tar ni upp knölen? Nu eller låter jag den vara på balkongen ett tag till (flyttar in på nätterna då det ju är ganska kallt en del nätter)?
Peztis
Du kan låta den få vara tills det blir riktigt kallt. Många gör som du och skyddar sina dahlior så länge de kan och har man tur med väder och vind så kan de fortsätta att blomma under hela hösten.

Dahliorna brukar man annars ta in när de har säckat ihop av frosten.

Sitter nu och funderar på dahlior i sin naturliga miljö: växer de året om där eller tar de en vintervila så som vi tvingar dem att göra?
Anna-Karin Lundberg
Titta vad jag har hittat: http://svenskdahlia.se/index.php
Verkar vara ett trevlig ställe - både sidan och föreningen!
Lottiss
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 26-09-2012, 08:07) *
Titta vad jag har hittat: http://svenskdahlia.se/index.php
Verkar vara ett trevlig ställe - både sidan och föreningen!

Åh, vilken bra sida! Finns ju t o m en utförlig beskrivning med bilder hur man gör med knölarna när dom ska vinterförvaras smile.gif Kanon! Tack för den smile.gif
Lottiss
Wihooo, min dahlia har överlevt vintern!! Lycka! yahoo.gif
[attachment=75867:904682_5...461073_o.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon