Eländas Bambi har smaskat i sig knopparna på min azalea... Funderar på att lära upp katterna så de kan skrämma iväg odjuren. Usch, vad det är trist ibland... Min nya fina azalea...buhu... Har strukit på Råodör på resterna, lite sent, men i allafall... /sollan
MariaS
27-03-2004, 00:53
Finns flera bra knep. 1. Klipp ut hjärtformat papper som du klär med aluminiumfolie. Rådjuren visar sin vita bakdel vid fara, hjärtat påminner dem om detta! 2. Blanda lika delar: hjorthornssalt, cayenepeppar och matolja och pensla på strax nedanför knopparna. Luktar pest för rådjuren och hänger kvar en lång tid tack vare oljan! 3. Katturin! Har du katter har du säkert en katttoelett. Ta urinsanden och strö tunt runt plantorna. Fungerar bra som gödning också, men endast i små mängder!
Lycka till!
Sollan
27-03-2004, 08:09
Tack för tipsen! De rådjur som travar runt i våra trädgårdar verkar vara Sveriges mest orädda. De betade ner mina pioner i somras, som hämnd antar jag. Det står ju i alla böcker att de inte bryr sig om pioner men de kanske inte kan läsa... Trött är jag på dem i allafall! Någon som har tips mot sniglar? De käkar upp det som rådjuren lämnar... /sollan
magiana
29-03-2004, 18:06
Det finns väl egentligen bara ett säkert sätt att slippa rådjuren; ett två meter högt stängsel... Inte så snyggt kanske, så det är väl inte det första man sätter upp. Innan man tar till sådana ytterligheter får man väl köra med ovanstående knep.
Jag har hört att höns brukar äta de minsta sniglarna iallafall. Då kanske man kan hejda tillkomsten av nya sniglar. Annars får man väl lägga ut snigelgift eller plocka upp och döda de små kräken. (Klippa itu, dränka eller nåt.)
Cilla
06-04-2004, 20:35
I en trädgård här på holmen har ägarna satt upp roliga rådjursavskräckare: Vindsnurror i glansiga färger! Ser ut som att rosorna ska på kalas.
Om det fungerar eller ej vet jag inte, men jag ska absolut testa invid ett av mina äppelträd som råduren gillar.
Här kan man beställa olika varianter: http://www.vindsnurror.nu/ men de går säkert att köpa billigt i närmaste leksaksbutik.
Och med saker som snurrar som rådursavskräckare får man säkert variera sig år från år, eftersom de är intelligenta djur:
sanna
10-04-2004, 12:33
CITAT (Sollan @ 26-03-2004, 22:07)
Har strukit på Råodör på resterna, lite sent, men i allafall...
Är Råodör så bra som det påstås? Vilka är dina erfarenheter? Det är väl ganska dyrt, va? Fast det är klart, det är ju vissa favoritlökar också...
Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.