Jag drev upp ett antal Frangipani från frö våren 2011. Sedan förra sommarn har de stått 5-6 stycken och delat kruka. Gång på gång blir de ansatta av spinn som jag bekämpar med såpvatten.
För en vecka sedan tyckte jag det var dags att de alla skulle få en egen enskild kruka framför allt för att jag skall kunna ge bort några stycken men också att jag tänkte att de skulle vara mindre risk att de drabbas av ohyra igen.
Nu har stammarna på de flesta blivit alldeles mjuka. De tappar även blad. Är det någon som känner igen detta? Kan det vara så att rötterna skadades under omplanteringen eller har de blivit sjuka?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Klas
[attachment=72623:bild_2.JPG]
Hej
Jag märker från den bild att rötter är skadad från den stora vatten, för dig föreslår jag att du kan omplanterar dem nya jord efter att tar bort skadad rötter och sedan måtta bevattning.
Obs
Du kan lägga en pinna Provado i varje kruka, för att provado döda insekter och på samma tid ger växter näring.
H.Bassam
Dina växter är övervattnade helt enkelt. Plus att höstens mörker är inte det bästa för dom. Ställ ljust, vatta minimalt.
Skulle inte ta Provado-pinnar i sammanhanget av omplantering. Det är för att det är näring i Provado också, som i den nya jorden. Det kan bli för mycket näring som gör att växterna säckar ihop o dör. Växten kommer från ett område där det är ganska torrt och stjälkarna håller mycket vatten i sig så vattna SÄLLAN istället!, håll växtens jord ganska så torrt.
Bassam och CillaM. Tack för era råd. Skall testa omplantering!
MVH
Klas
Ett tips (om man brukar övervattna, min egen erfarenhet

) - använd krukor med hål i botten och fat under. Vattna bara i fatet.
Jag tror också att det är övervattning som är orsaken. Dessa kan nästan jämföras med kaktusar. Klarar sig nästan helt utan vatten långa perioder. Jämn vattning ska de absolut inte ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.