Hej!
Ni har bistått mig tidigare med goda råd om pelargoner och annat och nu skulle tips sitta bra igen.
Jag har under bra många år nu, vinterförvarat en femtio och sextio pelargoner och då även tagit skott. Allt har funkar bra och allt såg bra ut i år också – men blomningen drog ut riktigt ordentligt på tiden. Dom började inte blomma förrän i slutet av juli. Dessutom ser pelargonerna så här förkrympta ut (se bild). Det har i o f s varit en osedvanligt solfattig sommar – men det här ...
1. Någon av er som har något tips om vad som kan ha gått fel? Kan verkligen en solfattig sommar ge ett sånt här resultat?
2. Eller har jorden jorden kanske gett dom någon sjukdom? Finns det så fall fortfarande chans att dom blir bättre nästa år om jag gör en sedvanlig övervintringsprocedur? Bör jag i så fall försöka att helt byta ut all jord? Risk i så fall för att dom inte klarar omplanteringen?
3. Eller bör jag vid omplanteringen i slutet av februari, kasta allt, efter att ha tagit skott, så att enbart får bli nästa års pelargoner? Alltså – verkar det vara helt kört med de plantor som ser så usla ut nu?
[attachment=72625:380.JPG]