stickans
Hej!
Ni har bistått mig tidigare med goda råd om pelargoner och annat och nu skulle tips sitta bra igen.

Jag har under bra många år nu, vinterförvarat en femtio och sextio pelargoner och då även tagit skott. Allt har funkar bra och allt såg bra ut i år också – men blomningen drog ut riktigt ordentligt på tiden. Dom började inte blomma förrän i slutet av juli. Dessutom ser pelargonerna så här förkrympta ut (se bild). Det har i o f s varit en osedvanligt solfattig sommar – men det här ...

1. Någon av er som har något tips om vad som kan ha gått fel? Kan verkligen en solfattig sommar ge ett sånt här resultat?

2. Eller har jorden jorden kanske gett dom någon sjukdom? Finns det så fall fortfarande chans att dom blir bättre nästa år om jag gör en sedvanlig övervintringsprocedur? Bör jag i så fall försöka att helt byta ut all jord? Risk i så fall för att dom inte klarar omplanteringen?

3. Eller bör jag vid omplanteringen i slutet av februari, kasta allt, efter att ha tagit skott, så att enbart får bli nästa års pelargoner? Alltså – verkar det vara helt kört med de plantor som ser så usla ut nu?

[attachment=72625:380.JPG]
Peztis
Oj, de där ser väl inte usla ut! Hur ser de ut när de är fina, då?

Men jag skulle kunna tänka mig att både avsaknad av sol och värme gör att det inte frodas lika mycket.

Jag hade inte kastat dem.
malarmaster
hade mina pelargoner sett ut så efter denna sommaren hade jag varit glad,nu är mina insatta i växthus efter säsongen och kommer förhoppningsvis att krya på sig.
jag skyller på regnet och bristen på sol,här har det i stort regnat från maj till nu med enstaka soldagar
vilket har lett till förkrympta plantor med ruttnande blomställningar,nytillväxt har varit riktigt klen.
dock är några plantor i stort som de brukar,doftpelargonerna men de har stått under tak och därmed snarare fått för lite vatten än övriga som i stort dränkts.
överväger att låta mitt tomathus nästa sommar hysa pelargoner då tomaterna i år blivit en stor besvikelse.
mycket jobb för en handfull.... undrar vad kilopriset blivit om man räknar på det?. ulf
stickans
Stort tack Peztis och ulf malarmaster! Nu vet jag att det var som jag innerst inne hoppades på, för lite sol och värme.

När du ulf nämner om växthus, så kan jag nämna att jag nu köpt billigt, ett gammalt växthus Juliana med en del trasigt glas. Vad jag tyvärr inte kollade, var att glasskivorna var limmade med silikon. :-( En hel del extra jobb, mycket kvar, inkl byte till kanalplast i taket. Lite OT, så jag skriver inte mer än så ...
Bassam
Hej
Jag ser att dina växter i gott skick, Enligt min erfarenhet jag märkte att mera solen skadad dem.

H.Bassam
fvd
Jag tänkte samma sak som övriga när jag såg bilden dina pelargonier är jättefina och i år har de fått kämpa. Jag har mest hängpelargonier som jag hänger i äppeltäden och på husväggen och under altantaket de lever och är ok men inte mer. Jag har en gul first yellow också sedan ett par år tillbaka som sannerligen växer långsamt, i år har den stått ute i regnet och blommat riktigt bra för att vara den så jag är glad för det.
jaj-51
Hur brukar de se ut när de är "fina" tcker de ser fina ut på bilden.
Vädret var en besvikelse i år för pelargonodlingen.

Började bra men sen var det motigt, nu duger inte ens växthuset för mycket fukt och mögel.

12 meter "spalje" pelargoner 14 maj

012 red.jpg

stickans
CITAT (Bassam @ 24-09-2012, 22:58) *
Hej
Jag ser att dina växter i gott skick, Enligt min erfarenhet jag märkte att mera solen skadad dem.

H.Bassam

CITAT (fvd @ 25-09-2012, 03:01) *
Jag tänkte samma sak som övriga när jag såg bilden dina pelargonier är jättefina och i år har de fått kämpa. Jag har mest hängpelargonier som jag hänger i äppeltäden och på husväggen och under altantaket de lever och är ok men inte mer. Jag har en gul first yellow också sedan ett par år tillbaka som sannerligen växer långsamt, i år har den stått ute i regnet och blommat riktigt bra för att vara den så jag är glad för det.

Bilden jag tog var från balkongen på husets baksida (öst), men dom ser ungfär likadana ut på framsidan där det normalt borde varit bättre. Men som sagt, efter en sommar utan värst många timmar sol, så blir väl öst som väst ungefär detsamma. :-(

Kollade om jag hade någon gammal bild från samma sida huset som de på bilden jag la in. Fann den här, tagen för ett par år sedan, och då var dom väl inte så mycket bättre (se bild nedan), men dom brukar vara bättre än så - åtminstone på husets framsida, västsidan ...

[attachment=72654:20100831...alkongen.JPG]

Till sist. Stort tack er som svarat och säger att det säkert är vädrets makter som spelat in! Som sagt, jag var lite orolig för att något annat gått snett. Sparar man pelargonerna år efter år, så kan väl risken öka för att något går lite snett, även om man till en del passar på att ta en hel del skott för att förnya ...

PS: Jag får nog till att kolla mina inställningar. Får ingen e-post när det gjorts inlägg tråd jag skapat ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon