sarhe1
Åter till mitt bryn... Jag grävde tre planteringshål i helgen, i trekant. Skulle vilja ha någon upprättväxande, lättskött buske. Tänkte först tre plantor av klasespirea (S. billiardii), men jag tror att den sprider sig rejält?! Har ni tips på andra lite "rakare" buskar? Jag funderar också på spireafamiljen generellt. Förut har jag tyckt att de varit för "stadslika", men nu ser jag på dem annorlunda. Vilka är era favotitspireor?

/sara
Krolliljan
Jag har både bukettspirea och brudspirea och gillar verkligen båda sorterna. Dock är de ju inte särskilt upprättväxande ( om man inte klipper dem så).
Buskar jag gillar ihop som är ganska "raka" är rödbladig smällspirea och smultronshersmin eller rödbladig smällspirea och gulbladig smällspirea.
Cilla
Bara för att göra det hela lite mer komplicerat...

Härdiga rosor! Upprättväxande är t ex den moderna Rhapsody in Blue (häftig lila färg på rosorna, doftar gott), eller Louis Bugnet (mörka blad, randiga knoppar, väldoftande)...
fvd
Röd smällspirea Diablo har två sorter kommer inte ihåg det exakta namnen. Jag har haft dem några år och det uppför sig bra och växer rakt, de har lite kraftigare grenar än de vanliga gröna med vita blommor. Jag började klippa dem redan från börjna och är nöjd med dem.

Ojdå vilket slarv jag vill bara påpeka att jag inte är berusad skriver i mörkret bara ursäkta !!
sarhe1
Hej och tack för råd. Jag har faktiskt en rödbladig smällspirea bredvid en smultronschersmin - lustigt sammanträffande. /Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon