sarhe1
ter till mitt bryn... Jag grvde tre planteringshl i helgen, i trekant. Skulle vilja ha ngon upprttvxande, lttsktt buske. Tnkte frst tre plantor av klasespirea (S. billiardii), men jag tror att den sprider sig rejlt?! Har ni tips p andra lite "rakare" buskar? Jag funderar ocks p spireafamiljen generellt. Frut har jag tyckt att de varit fr "stadslika", men nu ser jag p dem annorlunda. Vilka r era favotitspireor?

/sara
Krolliljan
Jag har bde bukettspirea och brudspirea och gillar verkligen bda sorterna. Dock r de ju inte srskilt upprttvxande ( om man inte klipper dem s).
Buskar jag gillar ihop som r ganska "raka" r rdbladig smllspirea och smultronshersmin eller rdbladig smllspirea och gulbladig smllspirea.
Cilla
Bara fr att gra det hela lite mer komplicerat...

Hrdiga rosor! Upprttvxande r t ex den moderna Rhapsody in Blue (hftig lila frg p rosorna, doftar gott), eller Louis Bugnet (mrka blad, randiga knoppar, vldoftande)...
fvd
Rd smllspirea Diablo har tv sorter kommer inte ihg det exakta namnen. Jag har haft dem ngra r och det uppfr sig bra och vxer rakt, de har lite kraftigare grenar n de vanliga grna med vita blommor. Jag brjade klippa dem redan frn brjna och r njd med dem.

Ojd vilket slarv jag vill bara ppeka att jag inte r berusad skriver i mrkret bara urskta !!
sarhe1
Hej och tack fr rd. Jag har faktiskt en rdbladig smllspirea bredvid en smultronschersmin - lustigt sammantrffande. /Sara
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon