Woodii
I våras sådde jag lite, och har nu tre unga feberträd, Eucalyptus globulus och några små eldhjulsträd, Stenocarpus sinuatus, på verandan. Har också några små ökenrosor, Adenium obesum, några cm höga. Funderar på om dessa växter vill ha någon vintervila eller ska man ta in dem i rumsvärmen? Är det olika när det gäller småplantor jämfört med om de är fullvuxna?
Jerrie
Det enda lilla svar jag kan ge är att Ökenros gillar rumstemperatur och behöver ingen vintervila, enligt vad jag vet i alla fall.
strandskatan
Eucalyptusen är vintergrön och tål ner till 12 minusgrader kortare perioder. Problemet om den stått ute i minusgrader ett tag och det sen blir alltför kallt är ju att man inte bara kan ta in den eftersom temperaturväxlingen blir för häftig.
Alexander-VG-zon3
Små plantor bör man nog inte utsätt för frost alls, och som vuxna tål dom någon lättfrost natt men bör inte i kruka utsättas alltför mycket frost, från några plusgrader till rumstemp går bra i skillnad.
strandskatan
Jag vet ju inte hur små plantorna är, men mina Eucalyptus gunnii övervintrade ute skyddat intill vägg under tak i större trälåda första året, dvs i vintras, lite härdigare än globulus men inte mycket, ska tåla ett par minusgrader till, vi hade 12-13 minusgrader men bara några nätter.
Alexander-VG-zon3
Ja visst går det i milda områden här i sverige med dom härdigaste har själv testat olika här i kruka med skydd på balkong en ganska mild vinter gick sådär många dog en annan skades svårt. Har den bara invintrat och inte har för lite rotsystem så tål dom frosten även nu fast dom är små plantor. Nu är dessa växter från fel land så jag testar nog inte fler gånger men alltid kul att läsa om som som testar och klarar speciellt i kallare områden. tummenupp.gif
strandskatan
Ja, inte räknar jag med att mina eucalyptus ska leva i evighet. Allt beror ju på vad man roas av: ha en vacker trädgård och ett tjusigt blomsterfönster, eller exprimentera. Mig bereder det mer glädje att ha en frösådd krokig jakaranda i fönstret än en ståtlig köpt begonia och jag tycker det är mer spännande att se att de frösådda judasträden överlevt ännu en vinter på friland även om de aldrig blir mer än decimeterhöga än att komma hem från plantskolan med ett uppvuxet träd!
Woodii
Oj, den här tråden hade jag gett upp hoppet om! Tack för svar allihop! smile.gif

Ingen av dessa är alltså ute i riktiga kylan, de står på glasveranda med frostvakt, tanken är att det ska vara 5-7 plusgrader där.

Eftersom jag har tre eucalyptusar (i storlek som standardkrukväxter) tog jag in den minsta klenaste och lämnade två ute på verandan... Den inne torkar ut lätt (lite för liten kruka) och tappar blad, de som står svalare ser fräschare ut. Trodde faktiskt inte de tålde så mycket kyla, när jag tänker på Australien tänker jag VARMT! sweatingbullets.gif Fast jag vet ju att det finns svalare områden där också...

Ökenrosorna tänkte jag ta in , men det har inte blivit av än. Men de ser pigga ut. De är små fjuttar, höga som en tumme.

Någon som har haft eldhjulträd? Är väl svåra att få att blomma tror jag, men bladen är fina också.
Woodii
CITAT (strandskatan @ 13-11-2012, 18:20) *
Ja, inte räknar jag med att mina eucalyptus ska leva i evighet. Allt beror ju på vad man roas av: ha en vacker trädgård och ett tjusigt blomsterfönster, eller exprimentera. Mig bereder det mer glädje att ha en frösådd krokig jakaranda i fönstret än en ståtlig köpt begonia och jag tycker det är mer spännande att se att de frösådda judasträden överlevt ännu en vinter på friland även om de aldrig blir mer än decimeterhöga än att komma hem från plantskolan med ett uppvuxet träd!

Ja, det är kul att testa och se hur det blir! Det roligaste är väl när någon liten ful stickling eller trög liten växt man gett upp hoppet om börjar trivas, tar sig och en vacker dag ser ut som något man nyss köpt dyrt... biggrin.gif Kan tänka mig att det är ännu skojigare när man sått och varit med ända från början. Detta är första gången jag försökt mig på att så krukväxter, så jag får väl se om det kan bli något tjusigt av dessa någon gång.

Eucalyptusarna är väldigt trevliga, kul att de inte kan bli blöta! Men de dricker ju som ... när det är varmt.
Bassam
Hej
Det finns regel till växter som kommer från Asien under vinter, de behöver temperatur mellan +5 +10, men ljus beror på temperatur. växter behöver Öka ljus med ökande temperatur.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon