Full version: Stor klätterros
hansalter
Jag har en klätterros Rosa Longicuspis, som har blivit aldeles för stor. Den är ca 5 meter hög och lika bred,största stammen har en diameter på 10 cm. Den är ett stort vindfång och har knäckt spaljen som den hade från början.
Kan jag klippa ner den till mindre än halva storleken så här års.Jag är rädd att den anars kommer att knäckas vid en storm
oliv
Helst ska man klippa engångsblommande rosor direkt efter blomningen. Försök binda up den så mycket som möjligt, det skulle jag göra.
Cilla
Jag skulle följt olivs råd, det är fantastiskt med en ros som fått den storleken!
Behöver säkert ny spaljé, de gör ju det ibland. Man kan staga enkelt och billigt genom att sticka ned armeringsjärn i marken och binda upp rosen mot dem.

På några ställen stagar man de järn man satt i marken med horisontella järn som man najar fast med ståltråd (virar ståltråd). En sådan "ställning" kan man göra triangulär också så blir den stabilare. Järnen brukar vara lätta att sticka ned djupt i marken utan grävning (om jorden inte är full av stora stenar).

Armeringsjärn finns att köpa i bygghandeln. Man kan köpa olika grovlekar för att enkelt bygga en ställning. Man behöver en metallsåg eller vinkelslip för att såga av dem i bra längder, elelr så ber man bygghandeln att kapa. Räkna med att de ska ned ca 40 cm ned i backen.

Ståltråd

Avbitartång

Metallsåg

...och så mjuk tråd eller annat att binda upp rosen med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon