Full version: sätta lök nu
asali
Finns de nån annan lök än vitlök man planterar nu för skörd nästa år?
Har ni andra roliga tips på vilka frön man kan sätta nu så dom snabbare kommer upp nästa år? Morot tänkte jag prova iallafall.
Eva i Västerås
Nästan all lök utom vitlök blommar istället för att bilda feta fina lökar om man sätter dem på hösten.
Sättlök är "lurad" att tro att det fortfarande är år 1.
Men den höstplanterade löken blommar vackert och får vara ifred för rådjur och harar.
Samma gäller förresten om man sätter lök riktigt tidigt på våren, så de får några rejäla köldknäppar.

Jag har aldrig provat att så lök på hösten; det kanske fungerar.
Scout
Eva har rätt, många vanliga lökar (gullök, rödlök, purjolök, m.m.) är binuella och blommar om den tror att det varit vinter.

Satsa på perenna lökar istälet. Luftlök och kajplök går båda fint att sätta på hösten, de är båda härdiga och perenna (inte binuella som vanlig gullök). Jag har slutat odla vanlig gullök, håller mig till de perenna luftlök, kajplök och piplök(frösås) istället.

Enda risken är väl om de står i för blöt jord, att de ruttnar under vintern, men det är ju samma risk som med vitlöken. Jag har inte råkat ut för det.
masa
Det finns en fransk schalottenlök, Griselle, som man sätter på hösten. Den är väl inte så lätt att få tag på i Sverige kan jag tänka. Kanske skulle man testa med vanlig schalottenlök och potatislök.
Eva i Västerås
Schalottenlök vet jag att den går i blom, i alla fall för mig.
kerstinbern
Prova gärna att plantera gul lök i höst om du har några sättlökar.

Annars kan du läsa på om vinterodling, speciellt i Kanada är det polulärt, lär ge kraftigare plantor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon