|
Hela fem små sidoskott har skjutit upp, hur ska jag bete mig med dem? Duger såjord att plantera om i? Ska jag ha plastpåse över de små plantorna? Hur lång tid tar det innan de rotar sig? Sanna
Om du inte har någon alltför udda Aloe Vera så är det bara att peta bort bebisarna och sätta ner dem i vanlig krukväxtjord så rotar de sig fint. Vill du att plantan ska föröka sig så krukar du den i en liten kruka, ger du den gott om plats dröjer "barnen". Har du en Aloe Vera Barbadensis (läkealoen) hoppas jag att du känner till att du har världens bästa husapotek på fönsterbrädan? Bryt bladen nerifrån och använd på svårläkta småsår, brännsår, solbränna, eksem med mera. Jag gör salvor, krämer, schampo och oljor på mina, de är kanonbra. Mvh Fenja
Tackar Fenja!
Ingen plastpåse alltså? Hur pass fuktigt bör jag hålla i början tycker du?
Nu stod det bara Aloe Vera på etiketten, som turligt nog sitter kvar i krukan. Inget om "Barbadensis"....däremot står det "medizinische pflanze" och då kanske man kan förmoda att det är "läkealoen"? Vad tror du?
Ja, jag köpte ju plantan för att använda medicinskt, men nändes inte bryta sönder den det första jag gjorde. Nu när den har blivit fembarnsmor kanske jag ska börja tulla lite...? Kan du inte berätta om HUR du gör dina salvor, schampon och oljor?!?! Please?
Sanna
Hej Sanna! Jag använder ingen plastpåse och vattnar så att det rinner genom krukan sedan låter jag den torka upp ganska rejält och vattnar igen o.s.v. Enklaste aloeoljan gör du genom att hacka blad och täcka med kallpressad olivolja, värm upp till max 70 grader, låt stå och kallna till dagen efter och sila genom saftsilduk. Jag använder bara olivolja eftersom den är billig och stabil - inte härsknar. En bra grundsalva får du på 1/5 bivax, 3/5 olivolja (kallpressad) och 1/5 aloeolja som du gjort enligt ovan. Jag brukar också ha i ett par msk flytande honung som luktar gott, är anticeptiskt och mjukgörande. Ett "fuskschampo" som fungerar bra får du om du tar ett parfymfritt typ Barnängen eller så och vispar i aloegel (som du får genom att filea bladet som fisk ungefär) som du löst upp i lite vatten först. Det finns en hemsida: www.shenet.se där du kan läsa om allt och hitta mer avancerade recept. Det är kanonkul att hålla på med!! I blomsterhandeln har de en tendens att kalla all Aloe för medicinalplanta, det finns över 200 olika sorter... jag lägger ut en bild i mitt album så kan du kolla där. Du får gärna maila mig om du undrar något mera, eller vill ha en bebis av min aloe i fall du har någon annan än barbadensis. Lycka till! Fenja
Va kul!! Jag har länge funderat på om min aloe egentligen är den "riktiga"...men den ser precis ut som den i ditt album ,Fenja....( fast lite slitnare)..och den får massor av bebisar den också..
Tusen tack, Fenja! Både för info och adoptionserbjudande! När jag tittar i på din aloe uppvisar den onekligen ganska många likheter med min...förutom att din ser så mycket fräschare och "krispigare" ut! Min är gul i topparna och ser lite hängig och matt ut på något sätt. Och bebisarna verkar ruttna bort i sina små bebiskrukor...vattnar jag för mycket? Jag har plockat bort blad som verkar ruttna och lossnar av sig själv... Skiljer sig de andra sorterna mycket från Barbarella...ehh...Barbadensis? Är de här vita fläckarna karaktäristiska? Isf är det nog den äkta jag har... Ska se om jag orkar sparka igång kameran, återkommer med bild på min då så får vi jämföra! Tills dess - trevlig lördageftermiddag! Sanna
Ingrid på Västkusten
27-03-2004, 16:50
Även om det itne är den äkta Aloe veran så innehåller alla aloe det 'goa'  så misströsta inte! Se upp med vattnet blanda gärna i en 30% grus i jorden om Du är som jag - en 'vattnare' :-)) det ger ocvkså ett mkt bättre och sundare rotsystem. Hälsar ingrid
Om jag var du skulle jag låta dem torka upp ordentligt och vattna ungefär hälften mot det vanliga en period, för de ruttnar ganska lätt. Ta bort allt som är ruttet och gult och kruka om dem om det är väldigt illa. På mina stora lägger jag ett tjockt lager akvariegrus som gör att det inte torkar ut och så vattnar jag var annan, var tredje vecka. Kör ett finger genom gruslagret och känn efter om du är osäker. Gruset hindrar också att det börjar ruttna ner i från. Det skiljer sig både mycket och lite mellan aloesorterna, men de där "vita fläckarna" kan man nog säga är karakteristiska för barbadensisen. Men det finns randiga, prickiga, fläckiga, helgröna etc. Det är sant att de flesta aloesorter innehåller läkande ensymer, men det är högsta koncentrationen i barbadensis. I Usa håller man ett jättelager av torkad (man torkar och pulveriserar gelét)barbadensis i händelse av kärnvapen krig eller -katastrof. Verkan i torkad form är också mycket lägre an färsk gelé. Tesa! Om du ger din "slitna" aloe ny jord, större kruka och låter den fira semester utomhus i sommar brukar de bli jätte fina som tack. Roligt med så många aloeintresserade! Jag har två andra aloe som jag kan dela med mig av om någon är intresserad, en "randig" och en med små hårda vita prickar och böjda blad. Jag kommer att vara borta ett par dagar nu, men maila mig så ser jag när jag kommer hem. Mvh Fenja
Christoffer
29-03-2004, 19:36
Jag har en stor Aloe saponaria hemma och har trott att den också är bra till att läka sår, men så ni menar alltså att bara Aloe vera är av den läkande sorten?
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-03-2004, 17:50) Se upp med vattnet blanda gärna i en 30% grus i jorden om Du är som jag - en 'vattnare' :-)) Ja! Jag är också en "vattnare", Ingrid! Jag erkänner! *åååh, det kändes skönt* Vi hade ju AF (Anonyma förkultiverare) sedan tidigare, tror du att det är dags att starta AV nu? ; Den minsta Aloe-bebisen tynade bort idag, fyra kvar... Har förresten en arbetskamrat som ÄTER Aloe! Det vill säga någon slags dryck som hon köper på hälsokostaffär alltså. Hon säger att hennes tandläkare påstår att hennes tandkött "föryngrats" 20 år...:rolleyes. Well, I don't know...do you? Sanna  :
Vad jag förstår så är det Aloe Barbadensis som är den "riktiga". (Den som det görs aloevera gel av som man köper.) Har ni andra märkt lika goda resultat av andra sorter? Aloe vera juice är en riktig hälsokur! Fullsmockat med vitaminer och nyttigheter. Har druckit det själv i perioder och många med mig i min omgivning. Bra om man känner sig trött och sliten, har hudutslag (psoriasis tex eller andra eksem), problem med magen och osv. Kan även ge en riktigt ordentlig "utrensningseffekt", så att man får lite feber eller finnar först ex men sedan mår som en drottning!
Ingrid på Västkusten
30-03-2004, 09:11
Tjaa-a den däringa hälsogrunkan begriper jag mig inte på - kanske är det så utspätt - :-( skulle aldrig falla mig in att dricka det! Jag är allt för utvärtes application men inte invärtes i detta fallet.
Bra tandkräm är annars den med tea-tree man köper på hälsokost :-) apropos tandkött ;-)
JA en AV skulle vi verkeligen behöva. Grus å lecakulor är minst lika viktigt som jord på våren i inköpslistan ;-)) sedan kunde vi behöva en AVS också - anonyma vatten spillare :-) jag vet inte vad det är med vattenkannor men nog sjuttsingen spiller jag -åsså sedan an AJS - anonyma jord spillare! När man planterar om nog hamnar en hel del på golvet?!!?? Med lecakulor som säger kras kras :-) under dojorna.....
Hälsar vatten jord och lecakulemarodören!
Hejsan! Jag har en liten fundering kring min Aloe som jag har. Det är inte den "riktiga", men ändå en Aloe Några bladspetsar har blivit lite röd/rosa aktiga, & bladen tunnare. Vad beror det på? //Jennan
Christoffer
03-04-2004, 13:01
Och nu såg jag att min Aloe saponaria har fått små sticklingar längs med sidorna. Hur tar man upp de? Är det precis som med Aloe veran som det har pratats om längre upp?
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 10:35
Todeloo,
Solen kommer ju fram nu på våren och då kan bladen reagera lite samt den behöver oftast lite mera vatten om man haft den på snålvattning och svalare över vintern.
Alla Aloe innehåller det läkande alooinet - det är bara mest och mest lättillgängligt i Aloe barbadensis.....så om man vill använda det är det nog bäst med den högsuckulenta Aloe barbadensis :-) och aloe-bebisar är bara å ta bort försiktigt eller skära av å rota i en ny kruka-de tillhör de som är enklare å ha å göra med jämfört med andra växter så det bruakr gå bra :-)
Hälsar ingrid
Jag har sex eller sju olika sorters aloe. Min Barbadensis ser inte ut som på Fenjas bild, om jag ser rätt. Den växer i rosett (bladen växer åt alla håll) och är grågrön i färgen. Det är inte bara att ta sticklingar och plantera i jord. De måste ha rötter först. En del sorter växer väldigt länge på moderplantan innan de kan klara sig själva. På de sorter som växer mera som i stänglar kan man ta bort de nedersta bladen, och sätta sticklingen i vatten tills den fått rötter. Att bladen blir röda och tunna beror på för lite vatten. Men det är ingen fara, aloen klarar lång vattenbrist. På aloens hemkontinent Afrika tog man förr med sig plantor på långa resor. När det behövdes lade man ett blad i vatten och kunde sedan använda det som vanligt. Ovanför dörröppningen på nybyggda hus hängde man en planta som kunde blomma efter ett tag. Mina största aloeplantor hittade jag på en soptipp i Spanien. De var då röda och torra, rötterna hade varit exponerade för solen. Alla tog sig här hemma och den som var värst däran tackade genom att skicka upp en stängel men en alldeles underbar blomma på. (Skall lära mig att lägga ut bilder så kan ni få se) Aloe kan även användas till att ta bort t.ex. liktornar och andra fula förhårdnader på huden. Utslag skall man dock vara försiktig med. Vår svenska taklök har liknande egenskaper som aloe, den användes förr mor brännskador. Svårare att odla inomhus tror jag.
Jag har fem olika sorters aloe och har aldrig rotat dem i vatten innan jag planterat dem i jord och de är delade och förökade flera gånger... Den barbadensis som är på bilden växer också med bladen åt alla håll och ändrar färg lite beroende på hur mycket sol den får. Fenja
miss piggy
04-04-2004, 17:16
Passar på att undra om det är något liknande som jag köpt... Trodde först att jag köpt en kaktus... Den ser ut ungefär som den på din bild Fenja, men är mycket mörkare i färgen (grå-mörkgrön) och har en svart lång spets längst ut som är jätte vass. Den växer mer rakt ut åt alla håll och ser nästan ut som en stjärna uppifrån... Den växer alltså inte som en ros. Har tyvärr inte tillgång till kamera. Någon som vet?
Det låter som en aloe som miss piggy har, men säker kan man ju aldrig vara. Den svarta spetsen kan vara resultat av torka? Hörde av en bekant att man kan göra synålar av dem, med vidhängande tråd? Förstod inte riktigt. Jag försökte sätta aloesticklingar utan att rota först, men det funkade inte. Hade de några rötter de som du satte Fenja? Det finns kanske flera varianter av Barbadensis också. Jag har lyckats lägga upp ett album nu med aloe-bilder. Lite gamla är de allt, alla plantor är mycket större nu. Vet du namnen på dina Fenja? Du får gärna berätta om du känner igen någon. Jag har varit inne på flera länkar på nätet men inte hittat mina sorter. SKA hinna till Edvard Andersson växthus i Frescati någon gång - där har de flera sorters aloe. Någon som lyckats med att få dem att blomma igen? För mig är det bara den från Spanien - förutom en som jag köpte i blom, men det är väl fusk?! Vad kul att det är så många som är intresserade av aloe!
Ingrid på Västkusten
04-04-2004, 20:13
Todeloo,
Aloe - jag har ett flertal får man att 'blomma' igen om man övervintrar dem svalt och ljust. Vissa sorter är svåra att få i blom, vissa busenkla :-) det finns många 'varianter' på A barbadensis - både med markering och utan markering på bladen. Min 'högsta' aloe är en Aloe dichotoma som nu börjar närma sig 75 centimeter - kanske den börjar grena sig en vacker dag som jag ju hoppas vilt. Nin vackraste Aloe är nog Aloe polyphylla - spiralaloen, en annan 'snygging' är Aloe ramossisima- ser ut som ett bonsaiträd.
Jag trodde inte man kunde rota dem i vatten eller bara slita av dem innan jag såg det med egna ögon hos någon som itne visste att det var en aloe eller hur man 'bör' göra :-) Aloe ( de vanligaste arterna i handeln) tål en hel del bara man respekterar det här med vattningen över vintern.
Hälsar Ingrid
Vilka fina aloe ni ha. Tittade på Ninas och jag blev sugen att se dina också Ingrid. Det hade blivit ett fint album,, Jag har också ett gäng Aloe men de är än så länge för små. Har haft några större innan men hade problem med att de bara trillade eftersom det inte fanns mycket till rotsystem, så de gick faktiskt sönder. Men nu försöker jag igen. Är det för sent att försöka få dem i blom förresten?
Tack för svaren! Nu ska jag vattna lite mer
Hej Aloe-vänner! Nu är det klippt för mina små sticklingar. De håller på att ruttna bort och inga rötter har bildats, utan de är som sagt småruttna i basen istället. Frågan är nu om jag ska försöka rota dem i vatten, som en del har nämnt i den här tråden. Att låta dem stå kvar i krukorna förefaller lönlöst. De har gett upp liksom... Alltså, kan jag göra som så att jag klipper bort det ruttna och därefter ställer skotten i ett glas med vatten? Är det så man går till väga? Oooh...svara snabbt, för tiden rinner ut för Aloe, Vera, Barbara och lille Sven... Sanna
Hej Sanna! Jag har som sagt aldrig rotat i vatten, men det låter rätt att ta bort allt ruttet och sedan prova i vatten. Lycka till! Fenja
Japp! Jag provar Fenja! Ni andra som har erfarenhet av "vattenrotning" av Aloe- hur lång tid brukar det ta ungefär? Är det viktigt att bara basen är i vattnet eller spelar det någon roll? Sanna
Jag blir helt förundrad över allas ordnande med sina aloeor... jag har aldrig gjort något speciellt med mina, men de förökar sig som kaniner ändå... har bara "delat" de små från de stora och satt i nya krukor och vattnat de som vanligt. En gång glömde jag bort att jag ställt en kruka i gästrummet, när jag hittade den var den nästan helt mörkgrå! Jag trodde inte den skulle klara sig, men vattnade den ändå, och nästa dag var den lika vacker som förut...! Mina aloeor kommer alla från en stickling som är tagen utomlands ifrån (fick den av svärmor) och vad jag vet är det en sådan Barbadensis.. ser i alla fall likadan ut. "Moder"-plantan kanske var ett riktigt lyckokast, för alla som fått plantor av den har många fler exemplar nu.. så jag känner mig lyckligt lottad!
Jag brukar låta sticklingarna torka ett litet tag innan jag sätter ner dom i ny jord. Sen är jag ganska försiktig med vattningen och plastpåse brukar jag hoppa över när det gäller aloe. Min planta är inte delad på "hur länge som helst", men den blir bara större och större! Sen bilden nedan togs har den blivit ännu maffigare och den står i en ganska pyttig kruka - utan ytterkrukan skulle den välta.
Christoffer
08-04-2004, 09:05
Mina ska sättas i ny kruka inom kort.... låta torka, bra tips.
Om man inte vill att Aloe Vera ska hålla på och producera en massa barn så ska den bo i en STOR kruka. Det är när det börjar bli trångt om "fötterna" som den sätter igång att föröka sig. Fenja
Christoffer
10-04-2004, 23:13
Aha! Då blir det en stor kruka så snart som möjligt.
Äh! Det är kört! Jag lyckas inte "vattenrota" skotten...de står bara där och ruttnar i glasen...förstår inte varför det är så svårt det som beskrivs som så lätt...?
Sanna
Börja om från början, Sanna. Ta upp skotten och låt dem torka ordentligt som någon föreslog. Aloen tål LÅNGA perioder av torka. Låt nu skotten vara ifred ett par veckor och sätt dem sedan bara i en kruka med lite sandblandad jord. Jag tror att du har vattnat hela plantan för mycket, det är det enda sättet jag kan tänka mig att ha ihjäl en aloe.
Okidok, Nina! Jag ska göra som du föreslår! Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|