Eva i Skåne
Jag har ett par tuvor av en gentiana som jag tror är knippgentiana. Underbar färg och massor av blommor, men

den brer ju bara ut sig längs med marken och man får långt ner för att njuta av blommorna.
Är det nån som har ett bra tips på hur man skulle kunna stötta upp den?
Eva i Skåne
[attachment=72657:014___Ko...502x640_.jpg]

[attachment=72656:013_gent...640x480_.jpg]
kikki
Så vakker den var og slik nydelig blåfarge! rose.gif smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Tror inte det är Knippgentiana utan någon annan sort.
Så här ser blå Knippgentiana ut.
Eva i Skåne
Nä, det ser jag nu Helen, att det är en annan sort. Gentiana lär det iaf vara och frågan hur jag så få dom att inte lägga sig mot marken återstår.
Helen i Piteå Zon 5
Tror att det är den sortens Gentina som är lite mer 'hängande'. Kanske du kan odla den som kantväxt eller så får du sätta någon form av stöd runt omkring plantan.
Eva i Skåne
Tack Helen. Jag ska försöka göra något stöd till nästa år.
fvd
Dum idé kanske men kan du inte klippa den ?
Eva i Skåne
Den vissnar ju ner på vintern och blomningen är sen redan nu så klipper jag den på försommaren tror jag inte den hinner blomma
fvd
Så synd då blir det till att stötta då.
Fjortispower
Jättefin! Jag hade använt den mer som ett lyxigare alternativ till vintergröna smile.gif

(även om den inte är så vintergrön dock)
Motti
Jag har också Gentsiana men den är markrypande och har en väldigt blålila färg väldigt intensiv i färgen .
Genstiana är ju en medecinalväxt och är läkande ! när mina barn hade blöjexem på 70_talet så köppte man Gentsianaviolet på Apoteket och duttade deras rumpor med de såg ut som stämpeldynor giggle.gif
men det hjälpte mot såren och det röda i rumpan .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon