Fenja
Täckodling av jordgubbar i tidningar, kommer den att invarderas av sniglar tror ni?
masa
Gör du hål i tidningen och låter plantan växa igenom? Verkar vara ganska smart. Klart värt att pröva. Jag skulle tro att det är mindre attraktivt för sniglar än annan täckning. Ett problem kan uppstå om sniglarna har möjlighet att krypa under tidningarna och ansamlas där.
Fenja
Jag lägger tidningarna runt plantan, det ska vara ett lager på 2-3 cm åtminstone.
EKLO
Jag tror inte heller att det är nån skillnad på att täckodla med tidningar och att täcka med t ex gräsklipp (som jag gör). De gillar fuktiga, mörka ställen dagtid, men jag har eg. inte haft några större problem med sniglar just i jordgubbslandet, de har föredragit salladerna och kålen intill...
Fenja
Tack Eklo, jag misstänkte det! Jag har världens snigelinvasion i smultronlandet, jag plockar hur många som helst varje dag. Det får bli jordgubbar utan täckodling så jag kan hålla efter dem.
masa
Jag upplever inte heller sniglar i jordgubbslandet som ett stort problem. Däremot tänker jag att tidningar kan vara ett bra sätt att hålla tillbaka ogräset. Dessutom blir inte bären jordiga. Det verkar vara ett bättre alternativ till plast, som en del har. Tidningar bryts ju ned efter ett tag. Jag tänker testa i liten skala.
pejori
CITAT (Fenja @ 26-09-2012, 23:14) *
Tack Eklo, jag misstänkte det! Jag har världens snigelinvasion i smultronlandet, jag plockar hur många som helst varje dag. Det får bli jordgubbar utan täckodling så jag kan hålla efter dem.

Här är vi invaderade av sniglar också.
En granne lägger ut sitt kaffesump runt växterna.
Hon har helt klart mindre angrepp, än resten av oss.
Grovt grus, gillar dom inte heller att krypa över..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon