Vinterflickan
I huset där vi bor så finns det sedan gammalt 2 grusgångar mot huset. Den består av ganska grovt singel, ett tunt lager & direkt därunder ligger massor av matjord. Vi köpte huset för två år sedan av en jättecharmig 92-årig dam som har varit helt otrolig!

Grusgången var då i princip ogräsfri och grannarna har berättat att det tog henne mellan 30-60 min att hämta posten att hon rensade gången sittandes på sin rullator smile.gif

Nu är det ju så att jag & sambon jobbar heltid normalt (just nu e jag hemma mammaledig med min 10-månaders son). Hur gärna jag hade velat ha en fin grusgång har jag inte tiden vi skulle behöva lägga på att hålla den fin... Lilleman tar förstås massor av tid och det som sker är att resten av trädgården som jag lagt massor av tid på oxå ser "slarvig" ut när gången är helt fylld av våtarv och annat skit....

Sååå till min fråga smile.gif

Vad finns det för vettiga alternativ? Sambon har föreslagit att vi gräver bort rätt så mycket av gången som är idag, lägger markduk i botten och lägger finare grus som vi lägger rätt tjockt & packar med padda.
Jag inser ju att det kan bli löv & sånt som gör mull, och sen tids nog även ogräs i den - men den gången vi har nu är ju mest matjord så den borde bli lättare att sköta i alla fall?

Det känns om ett enkelt & billigt alternativ att lägga, då gången sluttar nedåt och det är lite olika brett så det skulle vara lite svårare med plattor.

För plattor känns som att det talar att även om det tids nog växer i fogarna, så ser det aldrig lika skabbigt ut som det gör nu.... men det känns jättemycket dyrare & ganska svårt då det sluttar & är lite olika brett... Men jag kanske har helt fel?

Funderade oxå på om ölandssten (som vi har på övre delen av gräsmattan) kunde vara något & sen sätta foggräs emellan?

Frågar er här eftersom jag själv mest gissar & inte har nån riktigt kunskap eller erfarenhet av detta!
Skulle helst lägga all fokus på mina växter och slippa se den hemska gången som gör mig deppig vrje gång jag ska hämta posten...

Ps! Har testat skyffeljärn men får för j***a ont i armen & axeln... Det blir för tungt fysiskt tyvärr....

Tacksam för tips!
fvd
Jag tycker att du skall göra som sambon säger med svart markduk jag gjorde så för tjugo år sedan och det fungerar fortfarande, Visst kommer det lite uppifrån men då rör jag runt med en kratta när det är torrt så torkar det bort. Jag gör det någon gång när jag har tdi sådär vart femte är. Plattor är också bra men då kräver det bra fogning (elastisk hårdfog) annars blir det jobbigare med ogräset.
Peztis
Jag har också en fruktansvärt hemsk gång - kan inte ens galla det för grusgång för allt grus är nedpackat där bilen kör och där den inte kör växer det allt möjligt ogräs... SUCK!

Har också provat en sådandär ogrästjoflej men håller med, alldeles för tungt. Ibland får jag ryck och så blir det fint. Ett par veckor i alla fall för sedan kommer det tillbaka. Undrar hur många timmar jag har lagt ned på denna grusgång under åren.

En sak som i alla fall ger ett snyggt resultat är att kantskära. Det ger fort ett mycket prydligare resultat. Tyvärr är det dags för detta här hemma igen...
Krolliljan
Jag hade också gjort som sambon säger.
En liten fundering. Behövs båda gångarna?
Vinterflickan
Tack för svaren!

Och för att svara på frågan jo båda behövs smile.gif
Den ena går ned mot ingången där vi kör in med bilarna & den andra mot "fot-ingången" där vi oxå har brevlådan & pergolan. Men det fåg nog bli enligt sambons planer då då blir han nöjd wink.gif
KarinSKARA
Vi har haft 4-8 singel, under några år på vissa ytor.
Markduk under och lagret är ca 5 cm tjockt.
Visst växer det lite men tack vare tjockleken finns det lite att kratta i.
Tunnare än 3 cm växer mycket mer i och tjockare än 7 cm är jättejobbigt att gå i.

Jag röstar med din sambo. Upp med det gamla, ner med markduk och på med singel.
Plattor eller marksten, tar mycket längre tid att fixa till och är det så olika bredder kan det vara knepigt att få det snyggt.

Kantskärning förhöjer snabbt en "ful" yta.
Det är första vi försöker hinna med när det blir "akutbesök" med kort förvarning.
Besökare som tittar in/runt i trädgården, hittar inte alla ev. ogräs.
De flesta ser dock oklippta kanter direkt.

Karin i Marum //
fridsbacka
skulle ta upp det med och ner med markväv , det man kan göra är att kanske täcka med svarta sopsäckar och bränna ihjäl det som finns först sen markväven och ta bort det som kommer hela tiden , tyvärr om man inte har kanter mellan gräs och grus kan det lätt sprida sig med tex avläggare

vad gäller pattorna är det ett dilemma men borde funka med markväv där med , salta i skarvarna? och riktig fogmassa till plattor sen ta det som kommer hela tiden , en kopp kaffe och spana över området och ta det man ser dagligen =)
Gossen Ruda
Ett tjockt lager singel låter väldigt svårgånget och hur man skall göra med sköskottningen är en annan fråga. Ett tips som dock inte vet hur det blir är att gräva ut som alla föreslagit och på med markduk. Sen införskaffa ett lass kross 0-18 och fylla på med, packas noga med en padda. Det blir som betong och motstår de flesta växter. Det lilla som kommer kan man nog bränna bort. Annars kan man sen fylla på med ett tunnt lager singel om man vill ha sådant.
Vinterflickan
Gossen ruda - ja skottning är inget roligt alls smile.gif
Som tur var så använder vi aldrig den gången vintertid utan då går vi bara mellan bilparkeringen & huset, sen passar vi på att ta posten när vi ändå kör förbi lådan med bilen (riktiga latmaskar, haha).

Det lutar nog åt sambons idé med gruskross som vi paddar ned & markduk under, känner kig rätt positiv efter att ha läst alla era tips - tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon