Grusgången var då i princip ogräsfri och grannarna har berättat att det tog henne mellan 30-60 min att hämta posten att hon rensade gången sittandes på sin rullator

Nu är det ju så att jag & sambon jobbar heltid normalt (just nu e jag hemma mammaledig med min 10-månaders son). Hur gärna jag hade velat ha en fin grusgång har jag inte tiden vi skulle behöva lägga på att hålla den fin... Lilleman tar förstås massor av tid och det som sker är att resten av trädgården som jag lagt massor av tid på oxå ser "slarvig" ut när gången är helt fylld av våtarv och annat skit....
Sååå till min fråga

Vad finns det för vettiga alternativ? Sambon har föreslagit att vi gräver bort rätt så mycket av gången som är idag, lägger markduk i botten och lägger finare grus som vi lägger rätt tjockt & packar med padda.
Jag inser ju att det kan bli löv & sånt som gör mull, och sen tids nog även ogräs i den - men den gången vi har nu är ju mest matjord så den borde bli lättare att sköta i alla fall?
Det känns om ett enkelt & billigt alternativ att lägga, då gången sluttar nedåt och det är lite olika brett så det skulle vara lite svårare med plattor.
För plattor känns som att det talar att även om det tids nog växer i fogarna, så ser det aldrig lika skabbigt ut som det gör nu.... men det känns jättemycket dyrare & ganska svårt då det sluttar & är lite olika brett... Men jag kanske har helt fel?
Funderade oxå på om ölandssten (som vi har på övre delen av gräsmattan) kunde vara något & sen sätta foggräs emellan?
Frågar er här eftersom jag själv mest gissar & inte har nån riktigt kunskap eller erfarenhet av detta!
Skulle helst lägga all fokus på mina växter och slippa se den hemska gången som gör mig deppig vrje gång jag ska hämta posten...
Ps! Har testat skyffeljärn men får för j***a ont i armen & axeln... Det blir för tungt fysiskt tyvärr....
Tacksam för tips!