Katarina Odla.nu
Hej!

Förra veckan hade jag en mäklare hemma som skulle göra en värdering av vårt hus, inför en ev renovering. Det var en välkammad man i bästa kostymen som klev in i mitt hem. Muttrande vandrade han runt och hamnade till slut i vårt växthus som är direktanslutet till köket. Växthuset står i sin tur på en upphöjning med utsikt över hela vår trädgård.

"Här var det mycket växter..." säger herr mäklare torrt och blickar sedan ut över trädgården.
"Svårt att hinna med och röja?, undrar han vidare.

RÖJA? Min mysiga, vilda, välkomnande trädgård. Vad vill han röja i den?

Jag hyste agg mot honom hela resten av dagen men nästa dag kunde jag inte låta bli att blicka kritiskt ut över min trädgård. Kanske den faktiskt fått växa till sig lite för mycket. Börjar charmen bli väl vild och känns det inte lite oharmoniskt alltihop? Är allting rörigt och oplanerat.

Så jag som alltid hävdar att trädgården är till för bara dig, det är du och ingen annan som ska trivas där har helt tappat fotfästet på grund av en mäklare som jag vågar gissa bor i lägenhet och ev har en svärmorstunga i kruka i köksfönstret...

/Katarina
Myosotis
Jag som alltid tänker på fåglarna och naturen först blir alltid glad när det får vara lite vildvuxet i någons trädgård. Du får hålla en omröstning. Alla insekterna och småfåglarna kommer att rösta för att trädgården får förbli sådan den är, bara mäklaren skulle rösta emot. Strunta i honom.
Eva 33c
Inte ska du låta hans kommentar påverka dig så! Lättare sagt än gjort förstås. Men själv har jag med åren lärt mig att strunta i den typen av kommentarer. För det är som du säger, min trädgård är för mig och min familj, punkt. Jag har också en väldigt vildvuxen trädgård kan jag väl säga... Men den är full av fåglar och andra djur så jag är visst inte ensam om att gilla den smile.gif
Katarina Odla.nu
Bra sätt att se det! Att djuren i min trädgård får vara med och bestämma. Fågellivet här är helt makalöst! tummenupp.gif

gnon49
Stor skillnad på en "vildvuxen" och en ovårdad trädgård. Den ena skapar man, den andra bara blir till av rent ointresse. I min trädgård har även brännässlorna sin plats, allt för mångfalden.
kerstin z5-6
Det där ska du inte bry dej om alls.Få har sagt något liknande till mej och de har inte fattat vad jag tycker om alls.De vill ha raka gräsmattebitar och smal rabatt med tagetes på rad med stora mellanrum whist.gif ironi:)

Den är inspirerad av Piet Odulf i kombination med Thasha Tudor har jag svarat en gång-eftersom den icketrädgårdsintresserade inte vet något om dessa så brukar det stanna där:)

20120723_152736 odla.jpg

20d.jpg

21o.jpg
Katarina Odla.nu
Ljuvligt Kerstin! Mäklaren hade sprungit sin väg...

Vi är ju alla olika så jag ska inte klanka ner på denna säkert snälla och vänliga karl. Jag blev nog snarast överrumplad över hur påverkad jag blev, jag som annars är så glad, trygg och nöjd med min trädgård.
Peztis
Eller så var han sur för att inte ens en svärmorstunga ville växa i hans närhet!

Jag älskar vildvuxna trädgårdar, har enormt svårt för formklippning.

Fast i ärlighetens namn, en släkting tog kort runt i vår trädgård när de var på besök för någon vecka sedan och igår fick jag se fotona och min spontana reaktion när jag såg vårt hus med trädgård var "Fy fan vad det ser ut!".

Men jag skyller på vädret, det har regnat så mycket så jag har inte kunnat klippa gräset och dra upp ogräs osv i regnställ är ingen höjdare.

Har förresten inget regnställ...
FruTrädgårdstomte
"bor i lägenhet och ev har en svärmorstunga i kruka i köksfönstret..."

Hehe.

"...De vill ha raka gräsmattebitar och smal rabatt med tagetes på rad med stora mellanrum..."

Hehe sick.gif (min granne som sätter pelargoner på rad i sin "rabatt")

Kan bara instämma i vad alla andra sagt; bry dig inte om honom, han fattar inte. Och kommer aldrig att göra heller.
En vildare trädgård gör ju naturen en tjänst också... bin och humlor börjar ju bli utrotningshotade. sad.gif

Bortsett från att det är vackert och trivsamt med växter och djur inpå knuten så är det ju ekonomiskt också; träd och buskar hjälper till att isolera och sänker därmed uppvärmningskostnaderna.
Sånt borde ju en mäklare veta kan man tycka, du kanske ska ringa en annan firma wink.gif

Kerstin: vilken härlig trädgård du har!! smile.gif
kerstin z5-6
Tack
Till vissa delar är den numera lite mer välansad och kantskuren.smile.gif
men jag vill ha alla fåglar, paddor o grodor humlor och bin och de där jättestora spinnarfjärilarna som liknar kolibrier i min trädgård.
Många som har eller haft trädgårdsvisningar vet att trots att 99 % sa trevliga saker ,frågade på ett intresserat sätt och var hur gulliga som helst är det de i den där enda procenten som säjer trista saker -som fastnar i hjärnan.
Man är mer känslig än man tror smile.gif
mamamaggan
Ja du Katarina , en del människor kan inte förstå hur andra tänker. Mäklarens hjärna var nog ovanligt " stright " , där kom det nog inte ens in en svärmorstunga eftersom allt som växer förändras . En del är oerhört rädda för förändring tyvärr.

Ta absolut inte åt dig , din trädgård är just DIN trädgård och det är du , och fåglarna m fl , som ska trivas !
Huggorm
Vildvuxna trädgårdar är de bästa, jag känner mig inte välkommen i "strama" trädgårdar
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 27-09-2012, 17:19) *
Vildvuxna trädgårdar är de bästa, jag känner mig inte välkommen i "strama" trädgårdar

tummenupp.gif

Visst är det fint i t ex trädgården vid Versailles slott och även Schönbrunn och vårt eget Drottningholm men inte vill jag ha det så i min trädgård .
Iren
Man brukar ju säga att ditt skrivbord säger en del om din personlighet, så här vill jag dra parallellen med trädgården :-) Vem vill ha en utslätad trädgård? Hoppas inte nån.... För vi ska ev sälja inför nästa år och då hoppas jag ev köpare ser potentialen inte ev ogräsrensning.....
Peztis
Fast där är jag lite udda... Mitt skrivbord på jobbet är väldigt prydligt och jag anser att det ska vara så på en arbetsplats så att andra lätt kan hitta saker i ens frånvaro.
Hemma - både inomhus och utomhus - är det "vildvuxet". Det finns olika orsaker till det. En är att jag tycker om när det är ombonat och det syns att någon bor och lever där. Det andra är att jag har inte tid och möjlighet att ha det pedantiskt fint - även om jag vill det.

Sedan är det ju som nämnts ovan, världens skillnad på om det är en frodig vild trädgård mot en misskött sådan. Tyvärr känner jag att både hus och hem tenderar åt det senare men där är det de pedantiska dragen i mig som gör sig hörda.

Jag kan summera mig själv som en lat pedant.
fvd
Jag håller med er allihop en trädgård skall vara personlig en frizon där man själv vänner och familj kan trivas och koppla av och inte en statussymbol. Jag trodde att vi hade frigjort oss från att alla skall göra likadant att det inte längre är så att någon blir kommenterad för att han/hon inte gör som alla andra gör. Ni vet den där visan där man sjunger om att göra som Svenssons gör. Tyvärr verkar det som det har vänt igen mina grannar klipper gräset och kör bort det i plastsäckar till tippen det är ett fantastikst gödningsmedel det enda som slår det är vilda malda örter. Sedan sopas och städas det in absurdum inte ett gruskorn på plattorna. Träd sågas ner och ersätts med trädgårdsvarianter o s v inget naturligt får vara kvar, djuren måste ha något att äta och bo i de också. Jag ser det som en ynnest att jag får förtroendet att ta hand om en gammal trädgård och ser mig för så att både djuren och människorna mår bra där. Det är ingen trädgård om det inte djuren och dofterna finns där. Tråkigt att det är så här men det gäller att inte låta sig påverkas och tro på det vi gör för det är viktigare än någonsin. Idag är det många barn som växer upp utan att ha sett varken djur eller natur och tror att mat kommer fån kartonger och burkar.
HelénE
Du ska inte bry dig i vad mäklaren tycker, han kan säkert nada om trädgårdar.

MEN, faktum är att jag råkar vara bekant med några f.d. mäklare och vi har pratat om just detta med trädgår några gånger. De säger bägge att oftast om något ska vara lättsålt så är en enkel och proper trädgård det bästa. Är det för igenvuxet (och då menar jag igenvuxet med tex. ogräs, sly, mycket träd, ingen gräsmatta osv) så är det inte bra. Är det å andra sidan för mycket rapatter, buskar som ska klippas, fina träd som ska beskäras osv. så är det inte bra det heller för många tänker att det är mycket jobb.

Bäst är typ ganska mycket plan gräsmatta, ett par snygga rabatter framför huset eller längs ingången till huset, ett snygg staket runt tomten eller en lättskött ej för hög häck, nåt fruktträd eller två, ett par bärbuskar och några prydnadsbuskar. Och så en eller två uteplatser gärna trädääck eller marksten under och lite tak över ena eller markis. Men helst inte mer än så, då tycker folk ( och då oftast = barnfamiljer) att det ser lättskött ut.

Och sen beror det även på NÄR huset ska visas, för även om man har mycket trevliga växter så mot hösten när det mesta börjar vissna ner så ser de ju inte roligt ut alltid. Inför en visning då, då bör man fråga det som egentligen är bra, dvs. att först rensa bort det gamla på våren , och istället rensa bort allt som vissnat innan visning, så det ser ut att vara ordning. Annars tycker folk det ser igenvuxet ut.

Kan själv skriva under på det, minns när vi kollade på vår tomt, tyckte bara det såg ut att finnas ogräs här. Förvisso var det mycket ogräs, men inte såg jag på hösten att en hel del av allt det bruna vissna faktiskt var fina blommor.

(däremot tyckte jag det såg så trevlig ut med alla björkar...och usch vad jag är less på dem nu, skräpar, suger vatten...ja ack vad man kan bedra sig).

Det var ju tom ett par i Trädgårdstoppen i år som hade flyttat i princip hela sin trägård till nya stället innan de sålde sitt gamla hus när de flyttade delvis för att det blir mer lättsålt då. De hade nog en poäng.

MEN jag tycker inte detta på nåt vis ska hindra någon att leva ut i sin trädgårdslust. Jag har i vart fall inte minsta tanke på detta när jag gör nya rabatter och planterar nya buskar, att det en dag kanske kommer vara så att nån skippar att köra för att det är för mycket i trädgården.

Helén
kerstin z5-6
Nej vem gör sin trädgård utifrån vad man ev får när man säljer...
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-09-2012, 23:19) *
Nej vem gör sin trädgård utifrån vad man ev får när man säljer...

Precis, men vissa mäklare verkar tro att man skulle göra sitt hem eller trädgård med tanke på det.

Helén
Vinterflickan
Kan bara instämma med alla andra här, strunta i den där människan! Det finns i mitt tycke inget så mysigt som en trädgård med massa frukträd, buskage, "rum" och små mysiga sittplatser här & var... Längtar själv till den dagen då jag kan säga att jag har en sån trädgård, men det krävs nog en 10-15 år av mig wink.gif
Katarina Odla.nu
Härliga inlägg med mycket kärlek till trädgården!

Ha en fin helg allihop!
/Katarina
Rihane
"Smart" mäklare.
Gissar att du anlitar någon annan om du skulle få för dig att sälja.
hattstugan

Som tidigare sagts strunta i vad den typen sa!!

Det viktigaste är att du och din familj trivs!!

Har själv en halvstökig trädgård pga det är en stor del som är naturtomt som kan ge ett "stökigt och ovårdat" intryck!
aloa
Jättefina bilder Kerstin! Köper tomten (huset) direkt! Skämt åsido, gillar verkligen rufsiga trädgårdar och förundras speciellt över alla designtips som går ut på att lägga sten på i stort sett hela tomten. Inget ont i sten men ordet lagom är väl inte påhittat utan anledning. Lagom rufsigt är bäst!
Lavin
Det är ganska roligt att så många som tycker om växter och natur faktiskt inte har så stor koll på vad man kan göra med en trädgård, hur levande den kan bli.
Jag är uppväxt i ett 70-tals radhusområde, vet inte hur jag fick för mig det här med trädgård men när jag vid 25 års ålder flyttade ut på landet hade jag verkligen ingen aning om nånting som inte kunde odlas i ett fönster. Nu har jag memorerat alla trädgårdsböcker jag kommit över, tycker trädgårdstidningar är lite ytliga och kan de flesta av växterna på plantskolan på latin, även om praktiken ligger en bit efter. Men jag kan känna stor sympati med nya grannen som bott i lägenhet hela livet och som det första hon gör "städar upp" en bred, ljuvlig perenn-rabatt genom att gräva upp alla växterna, hälla ut grus, sätta växterna en och en på rad samt komplettera med en flygplatsbelysning.

Jag vet inte vad det är för mekanismer som slår till när man försöker tämja naturen och skapa en sådan ordning, men det är helt i linje med trädgårdshistorien, kampen mellan natur och kultur. Det är rätt fascinerande att man kan stå på olika sidor av staketet och få rysningar av den andres vision av trädgård. Någons harmoni är min bild av fascism medans mitt ljuvliga fält är någon annans kvävande kaos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon