Pia L
Jag håller på att förbereda nästa års projekt, en sagohörna som jag ville ha en stubbe i tillsammans med betongfigurerna jag målat.
Nu är det så att stubben är uppgrävd och skall placeras på "rätt" ställe, men den har fått svampar som växer på stammen, vet någon om jag bör pilla bort dom eller ska jag se dom som extra utsmyckning till temat?
Sagohörnan kommer att rymma gnomer, alver och älvor och självklart en "fairydoor" så att älvorna kan komma in ;-)
Bilder på några av figurerna finns i mitt album om någon är intresserad, det jag var mest lur på det var bara om svamparna kan få vara kvar eller ska petas bort.
[attachment=72677:Picture_028.jpg]
Klint
Stubben är ju uppgrävd så de svamparna kan väl inte göra nån skada? Jag hade behållit dem,kul ide tycker jag!
Piccante
Jag misstänker att det är honungsskivling som kommer på stubben. När du väl ser fruktkroppar av svampen så är stubben redan infekterad men o andra sidan. Trädet kan ju inte dö av det när det redan är kapat o uppgrävt. Möjligtvis blir det missprydande när svampen äter upp stubben men angreppet kan ju upphöra så fort svampen inte får näring via trädet längre.
Pia L
Tack för svar, min tanke var kanske närmast om svamparna kan påskynda nedbrytningsprocessen och på så sätt förkorta nyttjandet av stubben som ett dekorativt inslag i temat, för jag vill ju inte ha en söndermurken hög där i första taget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon