odn
Hejsan!

Mitt första inlägg här på forumet, jag har funderat länge på att registrera mig som användare men då jag aldrig behövt skapa trådar så blev det uppskjutet. Men nu måste jag be om hjälp!

Jag köpte den här blomman för ungefär en månad sen men den har nu börjat tappa väldigt mycket blad. Jag vet inte vad det är för blomma, jag är ju ändå nybörjare. När jag köpte den så ordinerades det vattning ungefär en gång i månaden då stammen tydligen håller ganska mycket vätska. Vattnings-schemat har jag följt. Blomman står i söderläge.

Men nu undrar jag alltså om det är något fel. Har jag ändå vattnat för lite? Eller är det naturligt för den här sortens blomma att tappa sina blad nu när hösten är på väg? Borde jag göra någonting speciellt?

Tackar!

Niklas

[attachment=72679:IMG_0744.jpg]
gunsta
Hej Niklas och välkommen till forumet smile.gif-

Jag tycker att din växt ser fin och bra ut - om den ser ut som på din bild vill säga. Antar att det är en sorts fikus (någon typ av bonsai-fikus) men det är jag inte till hundra procent säker på.
En orsak till att en växt tappar blad kan vara att den står lite för varmt och det har blivit en sorts chock, duscha den lite och ställ den något svalare. På bilden får man en känsla av att det är ett element under.
Jag hoppas att du får flera svar och andra infallsvinklar. Men i mina ögon ser den jättefin ut. Lycka till smile.gif.

PS: Jag har googlat lite och Ginseng Ficus verkar vara ganska rätt - du kan ju testa själv och se vilka träffar du får. Här är en tråd om samma problem som ditt http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...showtopic=64237 Hoppas den funkar.
odn
Tackar för svar!

Jag har som ingenstans i lägenheten som är svalare. Jag kan väl flytta den till ett fönster i nord eller väst riktning men då kanske den får lite för lite ljus. Det är ett element under blomman men det har inte slagits på än så någon värme kommer inte från det. Ja jag vet inte, får testa flytta runt den lite och hoppas på att den inte chockas allt för mycket! Kanske ge den lite mer vatten, i och med att tråden du länkade till föreslog mer vattning än vad försäljaren sa när jag köpte min blomma. Blir vattning direkt!

Jag tycker också den ser bra ut men den har sett bättre och fylligare ut smile.gif Skulle vara tråkigt om den tappar mer blad!
Peztis
Tyvärr är det också ofta så att växter man köper är så drivna för att se vackra ut i butiken. När vi sedan kommer hem med våra skönheter så lägger de av - vet inte hur många gånger detta har hänt mig!

Växterna ser därför hemska ut ett tag men om de överlever så kommer sedan en ny bladomgång och denna är robustare. Den kanske inte blir riktigt lika frodig så som den såg ut i affären men den kommer ändå att ha ett skönhetsvärde.

Och så klart, varmt välkommen till Odla!
stephan sndlng
hur ser rötterna ut. balansen ovan och under jord är viktig för alla växter.
man har fler än en gång funderat hur växter kan överleva med bara rötter i krukan.
CillaM
Med tanke på stammen och roten så lär den inte behöva massor av vatten, tvärtom, vattna MAX 1 dl i veckan. Ställ ljust och svalt, 15-20 grader.
Bassam
Hej

I butiken hade vi flera av dem, men deras blad inte faller eftersom det inte fick mer vatten så de behöver också hjälp med belysning, växter är bra i butiker eftersom butikerna ger till dem miljö som passar dem

( vatten, värme, näring och extra belysning ).

H.Bassam
Jerrie
Jag har också en sådan där. Ficus Microcarpa ginseng är hela namnet på den, och jag hade samma problem med min i början som du har. Jag köpte den, den såg fin och yvig ut, och sedan började bladen falla handlöst mot marken, ett efter ett. Det var otroligt frustrerande. Nu har jag fått ordning på den, men tyvärr lyckades jag hitta mitt vattningsschema lite för sent, så en del av grenarna är bladlösa och ser inte ut att ta sig. Däremot har de friska grenarna utvecklat nya små blad, och ett par skott har skjutit ut från stammen, så nog är det liv i gumman än tongue.gif Blad har den inte tappat på ett halvår, minst.

Det jag gör nu är att jag vattnar den varje vecka, men jag dränerar inte igenom hela jorden utan vattnar på lite försiktigt med en mindre mängd vatten än de flesta andra växter jag har. Den torkar ut mellan vattningarna, men jag låter den inte stå torr i särskilt många dagar. Ljust ska den nog stå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon