odn
Hejsan!

Mitt första inlägg här på forumet, jag har funderat länge på att registrera mig som användare men då jag aldrig behövt skapa trådar så blev det uppskjutet. Men nu måste jag be om hjälp!

Jag köpte den här blomman för ungefär en månad sen men den har nu börjat tappa väldigt mycket blad. Jag vet inte vad det är för blomma, jag är ju ändå nybörjare. När jag köpte den så ordinerades det vattning ungefär en gång i månaden då stammen tydligen håller ganska mycket vätska. Vattnings-schemat har jag följt. Blomman står i söderläge.

Men nu undrar jag alltså om det är något fel. Har jag ändå vattnat för lite? Eller är det naturligt för den här sortens blomma att tappa sina blad nu när hösten är på väg? Borde jag göra någonting speciellt?

Tackar!

Niklas

[attachment=72679:IMG_0744.jpg]
gunsta
Hej Niklas och välkommen till forumet smile.gif-

Jag tycker att din växt ser fin och bra ut - om den ser ut som på din bild vill säga. Antar att det är en sorts fikus (någon typ av bonsai-fikus) men det är jag inte till hundra procent säker på.
En orsak till att en växt tappar blad kan vara att den står lite för varmt och det har blivit en sorts chock, duscha den lite och ställ den något svalare. På bilden får man en känsla av att det är ett element under.
Jag hoppas att du får flera svar och andra infallsvinklar. Men i mina ögon ser den jättefin ut. Lycka till smile.gif.

PS: Jag har googlat lite och Ginseng Ficus verkar vara ganska rätt - du kan ju testa själv och se vilka träffar du får. Här är en tråd om samma problem som ditt http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...showtopic=64237 Hoppas den funkar.
odn
Tackar för svar!