LottaJo
Såg att K-Rauta sålde ut lökar som passerat sitt bäst-före-datum. 10 kr/påse, huvudsakligen lökar som skulle ha planterats i våras.

Är de stendöda nu eller finns det en chans att några faktiskt överlever, tror ni?

Om man chansar, ska man plantera dem nu, i kruka som förvaras frostfritt över vintern, eller vänta tills nästa vår?

Jag tittade bla på Gladiolus byzantinus, knölbegonia, montbretia (crocosmia), doftlilja (Galdiolus callianthus?) och Anemone coronaria. Tror att de flesta inte är härdiga här utan är såna som man gräver upp och förvarar torrt och frostfritt över vintern, men frågan är om de klarar sig "torrt och frostfritt" två vintrar utan att ha varit nedgrävda/fått växa mellan...

Lite sugen på att testa... blush.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle avstå gissar att majoriteten är döda är bättre vänta till våren. (Finns ju de som säljer billiga lökar på våren med trots att de är färska och fina jag handlade både gladiolus, montretia och freesia på Lidl som knappt kostade något och de har blommat fint denna sommaren)
Allekulla
Jag köpte billiga höstlökar på Netto igår. Flera sorter och bra priser.
Bassam

Hej
Gamla lökar kan komma om de är friska, du kan ta en titt på dem om de var oskadda, finns det ingen anledning att kasta pengar för att köpa nya lökar hela tiden.

H.bassam
LottaJo
Tack för alla svar, jag får ta mig en funderare på om jag ska testa dem eller gå till Lidl till våren istället!
Wilmer
Känns de fina med stuns etc. så går det ju bra! Köpte vårlökar på sommarrea förra året, de tog sig alla jag köpte, men lämnade de torra i affären..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon