Full version: busktips önskas
Trottoarbonden
Hejsan!

Jag skall göra min uteplats insyns- och vindskyddad genom att plantera en häck. Jag vill att häcken skall bli ca 1,5 meter hög och att den ska blomma hela sommaren. Jag hade tänkt mig att göra en häck av "vanliga" buskar som klarar av att klippas en hel del så att de blir täta och inte brer ut sig för mycket. Jag tänkte mig två sortes buskar blandat så att jag kan få blomning under en längre tid (när den ena slutar blomma börjar den andra). Jag är väldigt ny på det här med trädgård så jag skulle nu vilja få lite tips på buskar som upfyller mina önskemål. Jag bor i södra skåne.

Tack på förhand!

/Johanna
Hannele
CITAT (Trottoarbonden @ 27-03-2004, 10:16)
buskar som klarar av att klippas en hel del så att de blir täta och inte brer ut sig för mycket.
Jag tänkte mig två sortes buskar blandat så att jag kan få blomning under en längre tid

Då väljer man det man tycker om! wub.gif
Men att både klippa och få blomning är knepigare.
För när man klipper, klipper man också bort blomknopparna...

Åsa, mälardalen zon 2
De enda buskarna jag kan komma på just nu som går att klippa i och ändå sätter blom är buskrosor som blommar på ettårsskotten, ex. Rose de rescht ska gå att formklippa och ändå få blom på under större delen av sommaren.
Cilla
Om beskärningen är till för att minska omfånget kanske du ska sätta buskar som inte blir så stora, eller sätta en frukthäck i äpple eller päron som du spaljerar. Både blommar och sätter frukt, och du kan sätta dem i mjuka bågar eller som raka, fristående spaljéer. kan göras smal, 30-40 cm, och byggas upp till 1,50 i höjd.

Fler bilder här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon