Full version: Politik
mamamaggan
Hur är det med ditt politiska parti , har det alltid rätt enligt dig ? Kollar du vilka motioner de lägger ? Röstar du alltid på samma parti i riksdags- landstings och kommunalvalen ?

varför gör du på de ena eller andra sättet ?

Håller du alltid koll på vad ditt parti står för eller blir det bara när det börjar närma sig valet ?
Huggorm
Det ser bedrövligt ut i politiken nu. Centerpartiet är sig inte likt med sin kärnkraft och andra dumheter och KD har ju gett upp alla sina konservativa värderingar. MP har lagt ner önskemålet om sex timmars arbetsdag, och sossarna och moderaterna går ju knappt att skilja åt längre. Det är ingen rödgrön röra längre, den är en jämngrå sörja
Piccante
Jag har inte alltid röstat på samma parti i alla val.
Jag har ganska bra koll på vad "mina" kamrater i riksdagen gör ja.
Jag håller aldrig med ett parti till 100%, det tror jag faktiskt inte är helt möjligt. Men viktigast är att vi är överens i de stora frågorna.
mamamaggan
Jag känner fakitkst en fritidspolitiker som anser att hennes parti alltid har rätt. Hon röstar alltid på samma parti i de olika valen för annars kan inte hennes parti få igenom sin politk anser hon.

Håller inte med , men förstår att man som fritidspolitiker måste " hålla masken " , men att påstå att ens parti inte kan få igenom sin politik om man inte har majoritet i alla kommuner , nej det köper inte jag.

De som sitter i regeringen bestämmer ju t ex vad vi ska lägga pengarna på under kommande år , de stiftar lagar som måste följas ,de reglerar saker och ting osv.
Huggorm
I lokalpolitiken verkar det nästan viktigare att få in någon person som är driftig och har realistiska visioner, än att rätt parti regerar. Det verkar finnas mängder med riktiga stolpskott i kommunfullmäktige i alla kommuner utom kanske de största
Piccante
CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 22:54) *
I lokalpolitiken verkar det nästan viktigare att få in någon person som är driftig och har realistiska visioner, än att rätt parti regerar. Det verkar finnas mängder med riktiga stolpskott i kommunfullmäktige i alla kommuner utom kanske de största

Det är ffa i kommunvalet som röstsplittringen är som störst också. Det beror nog en hel på kändisfaktorn hos lokala förmågor som drar röster och att det finns många lokala partier. Region/ landstingsval följer oftare samma mönster som riksdagsval.
*Stintan*
Jag har ofta röstat olika i riksdagsval och kommunalval. Man är ju mer direkt berörd av vad partierna vill och inte vill kommunalt.
Huggorm
Jag brukar också rösta olika. I landstingsvalet här i VG-regionen är det exempelvis oerhört viktigt att rösta på ett parti som inte vill centralisera allting till själva Västergötland och utarma Bohuslän och Dalsland.
malarmaster
då jag är partimedlem så röstar jag följaktligen lika i alla valen,men visst kan man ha olika åsikter än partiet i vissa frågor.
håller med huggorm,nu är det mest en jämngrå sörja i riksdagen,nu gäller det att positionera sig inför valrörelsen,överbudspolitik gäller.vem delar ut mest pengar? ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det finns ingen parti som alltid har rätt.

Vi röstar också olika.
FruTrädgårdstomte
Nej, jag håller inte med mitt parti i allt, men i det mesta. Och även jag är medlem och röstar på samma parti rakt av.
Det har dock inte alltid varit så. Partiers politik förändras ju över tid och (rätt ofta är ord och praktik olika också) därför har jag bytt ibland.

Jag hade tidigare förtroendeuppdrag dvs. fritidspolitiker, i en annan kommun och för ett annat parti än det jag nu tillhör. I min erfarenhet har kommunpolitik i en småstad mycket lite att göra med ideologi och mer att göra med vem som är släkt med vem och vem som tjänar på vad.

Jag höll inte med mitt dåvarande parti i allt då heller, och det måste man inte, men ska man representera en viss politik måste man nog hålla med till 95% iaf och i synnerhet i partiets kärnfrågor.
I de partier jag har varit/är medlem har det varit helt ok att ha avvikande uppfatting i vissa frågor såvitt man öppet står för det och att man inför allmänheten isf påpeka att det är ens personliga uppfattning i just den frågan och inte partiets.
Anma
Nej, jag håller inte med om allt. Röstat ofta olika också i riksdag, kommun och landsting. För mig finns frågor som är viktigare än andra.
Håller inte någon jättekoll på vad som händer hela tiden i politiken, förutom i vissa frågor. Men vid valtider är jag noga med att ta reda på vad partierna vill. I synnerhet de partier jag kan tänka mig att rösta på. För det finns partier, flera stycken faktiskt, som jag inte skulle rösta på ens under pistolhot, trots att det finns någon enstaka fråga som jag sympatiserar med hos flertal av dessa.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 21:37) *
Det ser bedrövligt ut i politiken nu. Centerpartiet är sig inte likt med sin kärnkraft och andra dumheter och KD har ju gett upp alla sina konservativa värderingar. MP har lagt ner önskemålet om sex timmars arbetsdag, och sossarna och moderaterna går ju knappt att skilja åt längre. Det är ingen rödgrön röra längre, den är en jämngrå sörja

Tyvärr är det nästan så illa! Men ändå måste vi välja det vi tycker är minst dåligt. Annars sätts demokratin ur spel..
gnon49
För mig är valet lätt i dagsläget. Partiet sitter i regeringsställning och har förvaltat Svea Rikes ekonomi väl. Allt fler länder inom EU får skära ner i välfärden och det kanske bara är början. Men lite skrämmande är det att partierna börjar locka väljare med överbudspolitik. Fast å andra sidan är jag säker på att väljarna är mer svårflörtade än så.
mamamaggan
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2012, 10:01) *
Tyvärr är det nästan så illa! Men ändå måste vi välja det vi tycker är minst dåligt. Annars sätts demokratin ur spel..

Håller med dig Aqvakul , man ska vara rädd om de demokratiska rättigheterna vi har.

Även om man röstar blankt så har man iaf utnyttjat sin rättighet och sagt något medan man när man inte röstar alls underminerar demokratin , det är vad jag tycker .

Jag röstar precis som dig på det minst dåliga partiet men det finns ocksa taktik bakom , vi behöver partier som slåss för "överlevnadsfrågor" .
Gita
Nej, "mitt parti" har inte alltid rätt i detaljfrågor men när det gäller övergripande frågor och värderingar så delar jag dem med "mitt parti".
Ja, det händer att jag i lokalval röstar på andra än "mitt parti", det beror nog på att jag känner kandidaterna.
Gita
hattstugan

Har ännu inte hittat nåt parti som jag kan känna mig hemma hos!!
pejori
Inte jag heller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon