Krolliljan
Jag har själv flyttat med mig massor av växter när vi nu flyttat tre gånger de senaste 10 åren.
Daglijorna vill jag inte lämna. no.gif
Vissa gamla ärvda perenner som glansrudbeckiorna och ramsen måste med.
Jag har flyttat runt ett blåregn som jag har lovat att det inte ska behöva flytta mer. Samma gäller ett blodplommenträd.( dock har jag en ny liten blåregnsplanta som jag tagit från moderplantan. Den kan jag ta med yahoo.gif. )
Men absolut måste jag ha med mig Lemmon Queen, mina vita strandirisar, kanske ngn pion ( lämnade alltför många vid en flytt),mina vita flox, några vita trift, en liten bit citrontimjan, mina krolliljor, och så lite olika nävor.

Tvi det blir ett stort lass nästa gång med.

Undrar om man kan ta med ngn ros också??
FruTrädgårdstomte
Åh hemska tanke... i vår trädgård är ju i princip allt nytt och därför kärt. Men, träden (det absolut lättaste att flytta med slap.gif ) jag skulle bli förkrossad över att behöva lämna flera av träden, mina 2 plommon, mina 2 blodbokar och min lilla fina bebislönn med spräckliga blad. Och min fina, fina weymouthtall smile.gif
Men inte vill jag lämna rosorna heller.
Eller dagliljorna.
Eller rubeckiorna.

Det är bara att inse, antigen måste vi flytta nu direkt eller så kan jag aldrig flytta härifrån. blink.gif
HelénE
Palmliiljorna ,dillpionen och de i är nysatta trädpionerna. Maken skulle nog vilja ha med blåbären. Det vore nog det viktigaste. Druvorna och buskmagnoliorna skulle jag nog också vilja ha med.

Men sen skulle jag nog ta lite av allt möjligt som lätt kan delas utan att det syns allt för mycket, perenner och hallon, lite beroende på hur tomten jag flyttade till såg ut.

Helén
Peztis
Står lite inför detta eftersom vi planerar att flytta.

Jag skulle nog ta med mig lite av varje precis så som HélenE skrev. Men visst finns det plantor som står en lite närmare men tyvärr är det ju inte alldeles lätt att gräva med sig träd som ni ju också kommenterar.

Jag måste nog ta och tänka igenom detta lite...
Natur liv
Jag började min odlingsbana med en mobil trädgård vid min campingbuss, därför tycker jag nog att det är självklart att man tar med sig lite av varje vid en flytt. Många växter behöver ju delas och det är också ett sätt att lämna trädgården nyskött och fin.

Jag har tagit med mig lättskötta växter som funkia, nävor, oregano, mynta och lavendel i säkert 4-5 flyttar. Nu vill jag inte flytta mer, så jag hoppas att det inte blir fler växtflyttar för min del.
kerstin z5-6
Har passerat stadiet där flytt är möjlig:)

Ska jag flytta nångång får det bli till ett ställe där man bara kan odla medelhavsväxter..
zaaritha
Pionerna. Buskrosorna. Tidlösan. De eldröda tulpanerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon