EKLO
Hej,

Jag har i år planterat ut ett stort antal plantor av vit fingerborgsblomma, som jag drivit upp från frö. Den är ju tvåårig och har alltså inte blommat i år,
men jag räknar med att den kommer att sprida sig både genom frö och rötter så att jag "aldrig mer" ska behöva ha brist på dem (det är bara att flytta runt dem sedan, när de hamnar på "fel" plats, vilket händer allt som oftast är min erfarenhet).

Men nu till frågan: Förvildad i omgivningen finns rosa fingerborgsblommor, så jag antar att det är den "ursprungliga" färgen. Betyder det att mina vita kommer att bli skära allihop, så småningom?

Min erfarenhet av vanlig krasse är att de självsådda plantorna som jag har inte håller den ursprungliga färgen.

Alltså: Går alla växter tillbaka till ursprungsfärgen när de frösår sig?
Eva 33c
Du kommer få rosa plantor också, eftersom det anlaget förmodligen är mer dominant. Men om man kontinuerligt tar bort de rosa i så fort man ser vilken färg de har så ökar chansen till att fler blir vita. Just det vita anlaget hos växter brukar inte försvinna helt, även i vilt tillstånd dyker det ju upp vita varianter av det mesta ibland så anlaget finns nog där ganska ofta.
EKLO
Tack för snabbt svar, då ska jag vårda mina vita och slita upp ev. rosa och hoppas på en övervikt av vita även i framtiden!
Bassam

Hej

Under bildandet av frön blir förvirrad och ärftlig, och som ger några av blommor har inte samma färger som föräldrarna.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon