Ally
Jag brukar inte anvnda kompostjord inomhus pga risk fr sm insekter.
Jag trodde att jord tillverkad med bokashi skulle vara helt fri frn insekter, men dom hittar dit nd, fast efter-komposteringen (dvs. nr man blandar jord med frdig-jst bokashi matavfall) sker i en hink med tt lock.

Jag ser sm sm vita kryp i jorden.
Jag antar att jag ska *inte* anvnda den fr att plantera om inomhus krukvxter?
Bassam
Hej

Jag gillar inte att anvnda kompost i huset, men det byter 10 cm djup av gammla jord med ny jord med anvnda flytande gdning

H.Bassam
Peztis
Tnk p att kompost frn hushllsavfall blir vldigt stark, i alla fall om du blandar i allt, dvs bde vegetabiliskt och animaliskt. S hur du n anvnder den s br den sps ut. I alla fall gller detta vanlig hushllskompost s jag antar att detsamma gller fr bokashi ocks.

Kryp r ju aldrig kul men jag antar att det alltid fljer med allehanda p det man slnger i, tror inte att det tillkommer senare. Vad det r du har vet jag inte, r det strre n sorgmyggelarver?

r det sm kryp i r vl risken att de i en kruka kommer att ge sig p rtterna s som sorgmyggelarver gr. I det fria blir de ju inte s instngda och utstts fr vder och vind och stryker nog drfr mest med, de verlevande gr inte s stor skada.

Vill du, kan du ju vrma upp jorden i ugnen och drmed ta dd p de levande organismerna, mineraler osv kommer fortsatt finnas kvar.
Ally
dom kryp jag har sett r mycket mindre n sorgmygg larver.
Just nu har jag lagt ut en liten hg filtrerad kompost ("silad"?), och sedan tar versta torra lager jord :-)
Inga synliga sm kryp d i alla fall... Krvs en hel del tlamod sweatingbullets.gif

Jag tnkte prova vrma i ungen, men enligt skning p ntet kommer det att lukta i huset!
Mste vnta tills jag r helt ensam hemma :-)

Tack fr kommentarerna!
kerstinbern
Biologer som vill studera vad fr djur som finns i ett parti jord vrmer jorden frsiktigt t ex med en lampa och tvingar p s stt ut djuren! S kan man vrma, och sedan terfukta jorden, s fr man bort alla djur som kan rra p sig
torkil
Tog ut alla mina hibiskusar till sommarhuset i juni, satte om dom med blandning kompost-brunnen kogdsel och kpejord lika delar av varje ungefr. Sedan fick de st ute i skyddat sderlge (zon 2-3) tills fr 1 mnad sedan. De har aldrig varit s fina och friska, har verkligen "levt upp" massor med nya fina skott grenar och har inte haft ngra olgenheter alls med vare sig kryp, lukt el. annat. De gillade verkligen f komma ut p sommarlov och den nya fina jorden.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon