Ally
Jag brukar inte använda kompostjord inomhus pga risk för små insekter.
Jag trodde att jord tillverkad med bokashi skulle vara helt fri från insekter, men dom hittar dit ändå, fast efter-komposteringen (dvs. när man blandar jord med färdig-jäst bokashi matavfall) sker i en hink med tät lock.

Jag ser små små vita kryp i jorden.
Jag antar att jag ska *inte* använda den för att plantera om inomhus krukväxter?
Bassam
Hej

Jag gillar inte att använda kompost i huset, men det byter 10 cm djup av gammla jord med ny jord med använda flytande gödning

H.Bassam
Peztis
Tänk på att kompost från hushållsavfall blir väldigt stark, i alla fall om du blandar i allt, dvs både vegetabiliskt och animaliskt. Så hur du än använder den så bör den späs ut. I alla fall gäller detta vanlig hushållskompost så jag antar att detsamma gäller för bokashi också.

Kryp är ju aldrig kul men jag antar att det alltid följer med allehanda på det man slänger i, tror inte att det tillkommer senare. Vad det är du har vet jag inte, är det större än sorgmyggelarver?

Är det små kryp i är väl risken att de i en kruka kommer att ge sig på rötterna så som sorgmyggelarver gör. I det fria blir de ju inte så instängda och utsätts för väder och vind och stryker nog därför mest med, de överlevande gör inte så stor skada.

Vill du, kan du ju värma upp jorden i ugnen och därmed ta död på de levande organismerna, mineraler osv kommer fortsatt finnas kvar.
Ally
dom kryp jag har sett är mycket mindre än sorgmygg larver.
Just nu har jag lagt ut en liten hög filtrerad kompost ("silad"?), och sedan tar översta torra lager jord :-)
Inga synliga små kryp då i alla fall... Krävs en hel del tålamod sweatingbullets.gif

Jag tänkte prova värma i ungen, men enligt sökning på nätet kommer det att lukta i huset!
Måste vänta tills jag är helt ensam hemma :-)

Tack för kommentarerna!
kerstinbern
Biologer som vill studera vad för djur som finns i ett parti jord värmer jorden försiktigt t ex med en lampa och tvingar på så sätt ut djuren! Så kan man värma, och sedan återfukta jorden, så får man bort alla djur som kan röra på sig
torkil
Tog ut alla mina hibiskusar till sommarhuset i juni, satte om dom med blandning kompost-brunnen kogödsel och köpejord lika delar av varje ungefär. Sedan fick de stå ute i skyddat söderläge (zon 2-3) tills för 1 månad sedan. De har aldrig varit så fina och friska, har verkligen "levt upp" massor med nya fina skott grenar och har inte haft några olägenheter alls med vare sig kryp, lukt el. annat. De gillade verkligen få komma ut på sommarlov och den nya fina jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon