linedancegirl
Fick förra året en Änglatrumpet (stickling från mammas) som växte och trivdes på min balkong. Den blev ca 2 meter hög och blommade fint långt in på hösten.

Jag klippte ned den till ca 1 meter när jag tog in den för vintern. Då jag bor i lägenhet har jag inte tillgång till något mörkt och svalt utrymme så den har övervintrat i mitt kök i ett hörn, med endast lite morgonsol (max 2 timmar per dag) och vattnats sparsamt (i självvattnande kruka).

Nu sedan nån månad tillbaka har den satt ny fart och har massor av stora gröna blad (och även bladlöss - suck! Vart kommer de ifrån???).

Ska jag klippa ned den igen nu till ca 50 cm? Kan jag spara det jag klipper ned och i så fall - vad gör jag med dessa???

Kommer den verkligen att bli lika fin som förra året, eller har jag väntat för länge med att klippa ned den?

Hjälp en stackars nybörjare.... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver inte klippa ner den, det tar mycket längre tid att få växten i blom ifall du klipper i den.

Den enda gången man måste klippa i änglatrumpeten är när den blivit för stor för att man ska kunna ta in den på hösten, då måste man klippa lite.

Vill du ta sticklingar utav denna växt så går det bra.
kerstin z5-6
Det är precis som Åsa säger ! Låt saxen vara smile.gifsmile.gif
Lössen -Tja de är lusdragare men det går att beh med såplösning , om du inte har andra aspekter på gifter kan du stoppa ner provadopinnar i krukan . Lössplågan avtar ute sen smile.gif
linedancegirl
rolleyes.gif
Okej, det verkar ju bra att jag inte behöver klippa ned den.
Men blir den inte lite ranglig då? Jag menar, bladen sitter ju endast i toppen, det har inte kommit några skott längre ned... unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer mera skott när du ställer ut växten på försommaren i bättre ljus (glöm inte avhärda med tanke på temp + ljus). +Änglatrumpeter blir oftast mera som träd så det blir som en stam längst ner och sedan en krona längre upp. Hurpass höga de blir verkar bero på sort.

http://www.patioplant.nl/Images/main/Brugm...nsia%20pink.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon