Christian M
30-09-2012, 21:32
Jag har precis köpt ett hus som omgärdas av en 3-5 meter hög syrenhäck eftersom den gamla damen som bodde där inte orkade klippa den.
Grannarna tycker att den är för hög och vill att jag klipper snarast, nu i oktober.
Jag vill gärna klippa ner de gamla tjocka. stammarna ca 10 cm från marken och behålla de nyare rotskotten och yngre stammar.
Det jag undrar är om jag riskerar att skada häcken genom att klippa den så kraftigt nu i okbober (jag bor i Skåne)?
Är det bättre att bara klippa av de översta 1-2 metrarna så att grannarna blir nöjda och vänta till vårvintern med att ta ner stammarna till 10 cm?
M v h
Christian
Natur liv
01-10-2012, 08:19
Om du kapar syren på en viss höjd, så kommer nya grenar växa ut därifrån. Den lägger inte krut på att skapa nya skott då. Den syrenberså jag har vid torpet har blivit klippt så av tidigare ägare och det var fult med ett tjockt förgreningsställe i ögonhöjd och kalt därunder.
Nu sågar jag istället ned gamla, tjocka grenar i markhöjd på vårvintern, så kommer nya skott runtomkring. Det tar flera år, men redan efter två år märker jag att grönskan sprider sig bättre.
Om jag var du skulle jag bara kapa på höjden om det innebär trafikfara att avstå, annars skulle jag vänligt diskutera med grannarna och visa att jag tänker lösa problemet även om det tar några år.
Christian M
03-10-2012, 05:58
Tack för svaret!
Som du skriver vill jag gärna vänta till vårvintern och då ta ner dem helt så att jag får rotskott, men grannarna har redan uttryckt önskan om att jag klipper ner den omgående eftersom den är så hög och hänger in över deras tomt.
Säg att jag bara kapar av de översta 1,5 metrarna nu i oktober och väntar med att klippa ner den rejält till vårvintern, kan det vara skadligt för häcken att kapa av 1,5 meter i oktober, eller handlar det bara om att det ser fult ut?
Bäst tryck i skottbildningen får du om du beskär på vårvintern, men vad det blir för skillnad med beskärning i två omgångar är svårt att säga utan att ha sett häcken.
Grannen har rätt (enligt jordabalken) att få grenar som tränger in på deras tomt beskurna, och där tror jag att en väntan på vårvinter inte skulle hålla juridiskt. Kanske prova att skära bort detta nu och resten till våren?
Om du sedan väljer att göra en radikalbeskärning (skära ned häcken) kan du lämna alla lägre och små skott, så får häckplantorna bättre chans. Att vattna på våren och försommaren vid radikalbeskärning gynnar också skottbildning. För att få ned rimliga mängder vatten krävs ofta droppslang - det tar flera timmar att vattna en häck för hand om bevattningen ska vara värd namnet.
Natur liv
03-10-2012, 06:52
Syren verkar vara en överlevare, så vare sig du kapar en del på höjden nu och annat till våren så gissar jag att den klarar sig. Det handlar mest om hur det ser ut. Det är bara konstigt om inte grannen bryr sig om hur syrenen ser ut, även de kommer se de konstiga förgreningarna om det kapas högt upp.
Natur liv
03-10-2012, 07:01
Jordabalken kan ju låta lite luddig och verkar bygga på att man försöker komma överens, grannar emellan. "Olägenhet" kan ju vara så olika. Så här står det i lagtexten:
"
Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren."Finns på:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm
Det praktiska tolkningen av "olägenhet" i detta fall har visat sig vara för den som anser att det är en olägenhet, oavsett skäl. Den som anser sig vara störd av överskjutande grenar från träd och buskar har tolkningsföreträde och behöver inte motivera varför det är en olägenhet.
Däremot kan olägenhet i andra sammanhang som rör annat än överskjutande grenar sällan vinnas juridiskt - om någonsin. T ex om nedfallande löv eller frön, skuggning eller annat kommer från grannens träd. Det har man ansett att man får stå ut med.
Christian M
03-10-2012, 20:09
Tack än en gång för hjälpen!
Det var intressant att läsa vad som gäller juridiskt. Jag tänkte främst att jag inte vill bli ovän med grannarna när jag precis köpt huset.
Jag ska förklara för dem att häcken blir snyggare om jag väntar med att klippa den till vårvintern och hoppas att de går med på det.
Droppslang var ett bra tips, häcken är 160 meter lång, så det blir lite drygt att vattna varje kväll annars.
Rinkaby rör har en billig variant bara 6,80 kr metern:
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=droppslangNågon som har erfarenhet av den eller tips på någon annan som är både bra och prisvärd?
Jag har använt Rinkabys och den funkar. Har dock bara haft den ute ett år. Men håller den inte längre så är den i alla fall billigare att köpa igen än de andra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.