Sörgårdsnissen
Har haft 4 pinnar satta som en 4-kant kring ungträden tidigare och sen en-meters hönsnät runt för att skydda mot rådjur.

Tyvärr är det ganska fult och dom får ju stå där länge räknat på ett helt år.

Nu har vi fått en idé om att slänga över ett blått bärnät över plommon och äppelträdena. Dom är mellan 2-3 meter höga

Kan grenar fläka sig om man har bärnät hela höst-vintern-våren? Och kommer rådjuren kunna äta grenar ändå tror ni?

CillaM
Jag ser inte en sån fara med att rådjur eller älg äter på grenar av fruktträd eller andra träd eller buskar. Den största faran är när rådjursbocken får för sig att feja hornen på stammarna. DÅ är det illa. Så se till att du skyddar stammar mot fejandet som många gånger blir en effektiv ringbarkning, detta kan ta död på dina träd. Kyckling eller hönsnät är det effektivaste o ska vara runt stammen tills stammen/trädet är tillräckligt stort och ointressant för rådjursbocken.
vanjalarsa
Blått bärnät ska man nog passa sig för.Jag hade det på mina jordgubbsplantor.....Men en dag fastnade en fågel i nätet. Som tur var var jag hemma och kunde rädda den. Annars hade den gått en mycket plågsam död till mötes. SEdan dess lägger jag fiberduk på jordgubbsplantorna när de har blommat.
Det går väl inte på ett stort träd men jag vill bara avråda från det blå nätet.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kerstinbern
Det enda säkra är någon ställning (trästolpar) så att de inte kan komma fram till träden.

Någon har försökt skydda knopparna med grankvistar, kan kanske fungera på ett LITET träd!

http://kristinabonander.blogspot.fi/2011/1...-grankvist.html
Cemdin
Jag har en helt nyanlagd trädgård och har i natt haft påhälsning av rådjur för första gången. sad.gif De har knaprat i sig all min fina grönkål, all alunrot, en del jordgubbsplantor, smultron, nafsat av en ginnalalönn, syrenblad och gnagt på ett prydnadsäppelträd. Jag vet inte om de inte hann med mer eller om det inte frestade med mina två andra prydnadsaplar, äppelträden, plommonträdet m.m.

Jag har stamskydd (plastspiraler) men blir så orolig att de ska skada mina unga, nyplanterade träd. I all hast hängde jag nu upp blått bärnät. Ser ju inte så snyggt ut... Är det ens nån mening att ha på sånt? Är det riktigt hönsnät som gäller, eller inget alls utan bara skydda stammarna?

Jag har denna höst planterat 400 lökar också... Man undrar ju lite hur jag ska få ha mina tulpaner i fred till våren sad.gif

CITAT (kerstinbern @ 05-10-2012, 06:02) *
Det enda säkra är någon ställning (trästolpar) så att de inte kan komma fram till träden.

Någon har försökt skydda knopparna med grankvistar, kan kanske fungera på ett LITET träd!

http://kristinabonander.blogspot.fi/2011/1...-grankvist.html

Detta var ju förresten ett udda men finurligt tips! Och snyggare än blå bärnät iallafall... Andra idéer och tips?
Peztis
Vill också avråda från de blå näten - har också sett fåglar fastna i dem.

De borde tas bort för försäljning!!!

Jag fick mitt plommonträd (stammen) gnagt på vintern men det var en hare. Nu är det inte ett litet trä längre men visst var jag lite orolig ett tag. Och ja, rådjuren har ätit upp hallonen, skotten på äppelträden mm. Och självklart bärsärkargång i trädgårdslandet.

Jag gjorde en spaljéhistoria i våras som jag funderar på om det skulle funka mot rådjuren om inte mot hararna. Bild finns någonstans på forumet, återkommer när jag minns i vilken tråd det var.

Hittade den! Spaljé
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon