Jag har en helt nyanlagd trädgård och har i natt haft påhälsning av rådjur för första gången.

De har knaprat i sig all min fina grönkål, all alunrot, en del jordgubbsplantor, smultron, nafsat av en ginnalalönn, syrenblad och gnagt på ett prydnadsäppelträd. Jag vet inte om de inte hann med mer eller om det inte frestade med mina två andra prydnadsaplar, äppelträden, plommonträdet m.m.
Jag har stamskydd (plastspiraler) men blir så orolig att de ska skada mina unga, nyplanterade träd. I all hast hängde jag nu upp blått bärnät. Ser ju inte så snyggt ut... Är det ens nån mening att ha på sånt? Är det riktigt hönsnät som gäller, eller inget alls utan bara skydda stammarna?
Jag har denna höst planterat 400 lökar också... Man undrar ju lite hur jag ska få ha mina tulpaner i fred till våren

CITAT (kerstinbern @ 05-10-2012, 06:02)

Det enda säkra är någon ställning (trästolpar) så att de inte kan komma fram till träden.
Någon har försökt skydda knopparna med grankvistar, kan kanske fungera på ett LITET träd!
http://kristinabonander.blogspot.fi/2011/1...-grankvist.htmlDetta var ju förresten ett udda men finurligt tips! Och snyggare än blå bärnät iallafall... Andra idéer och tips?