Krolliljan
Själv tvekar jag mellan vår innergård och min planteringshörna.

Vi skapade en innergård mellan huset och garaget med hjälp av ett plank med en port i. Där kan man sitta ostörd .Stora delar av dagen är där skugga så varma somrar är det ett ställe som man kan pusta ut i, Att man sen kan gå ut med matbrickor genom tvättstugan dit gör det inte sämre.

Planteringshörnan är jag så nöjd med. Trädgården är inte så stor men att ha en del ( 20 kvadrat) där jag kan ha mina planteringsbord, ett litet plastväxhus och några pallkragar för att ta hand om sådda, självsådda, fådda och delade perenner i är guld värt för mig. Jag älskar att vara där.
FruTrädgårdstomte
SVår fråga för mig , här är allt på projektnivå än så länge. Men även vi har en innergård i vinkeln mellan hus och garage där vi planerar en pergola, jag tror nog att det såsmåningom kan bli favvon biggrin.gif
gnon49
Mitt favoritställe är nog uteplatsen. Där kan överblicka trädgården, ta en kopp kaffe, se solen gå ner bakom ladan mm mm . Har börjat plantera en Spireahäck runt uteplatsen så blåsten begränsas o ev. besökare kan studeras från en lugn o rofylld plats helt ovetandes devil.gif Finns fler platser men uteplatsen är den mest använda.
hattstugan

Favorit är trappan!
Där kan jag sitta med kaffemuggen och njuta av både trädgården och växterna på altanen!
HelénE
Terassen med tak, den har varit ovärderlig i sommar då det regnat titt som tätt.
Verandan kommer som nummer 2, men det får inte regna för mycket vertikalt då för då blir man blöt.

Sen är jag rätt nöjd med vår gamla läckande trädgårdsdamm som nu blivit plantering:
[attachment=72750:DSC00591_kopia.JPG]

Helén
mamamaggan
Uteplatsen precis utanför köksdörren. Bord och stolar står på en än så länge stenlagd plätt , måste ändras om något år eller två , plattorna är gamla och spricker.

Ena långsidan ut mot grannarna är bevuxen med en syrénhäck som jag bara älskar. Där bakom sitter man helt ostörd och den kan också ge skugga vissa tider på dagen.

En bit ifrån sittplatsen har vi vårat familjeäppelträd som blommar så fint på våren och ger härliga äpplen. I kanten på trädet har vi en liten liten damm med en plantering omkring. Dammen har tyvärr inte varit " igång ", i år d v s ingen liten fontän kommer upp i hålet på den lilla kvarnstenen och därmed inget vatten alls i dammen. Funderar på att gör en jättestor damm på ett annat ställe på tomten och lägga igen den här lilla dammen.

På kortsidan mitt emot huset har vi fixat till en häck av hassel . Den måste tuktas ganska mycket för att inte bli för stor och yvig men annars gillar jag den.

Sista " väggen " på våran uteplats begränsas av ett par gamla robusta vinbärsbuskar . De brukar ge en hel del bär som blir till saft .

Överallt där det inte är stenlagt så är det gräsmatta , eller ja " mossmatta " då men den är grön och fin och skön att gå barfota på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon