Baz
Hej,

Jag har bort i Stockholm i fem år nu och saknar mina föräldrars trägård hemma på Skottland där vi odlade grönsaker, potatis och orter när jag var tonåring.

Jag och min fru förväntar oss vår första barn och är därför tvungna att flytta eftersom vi har ingen hiss i vårt hus. Pga det fundera vi på att köpa ett hus.

När det gillar odling vad kan man förvänta sig från en tomt på till ex 800kvm i Stockholmsförut? Vad kan man odla? När kan man odla? Hur mycket kan man odla? Och om man har ett växthus vad kan man förväntar sig då när det gillar de här frågorna?

Vilken typ av mark är att föredra? I Snättringe till exemplar finns där många bergiga tomter som jag kan tänka mig är inte bra att odla på. Men jag kanske har helt fel eftersom jag har ingen koll alls när det gillar Sverige.

Eftersom vi vill inte ha en bil tittar vi mest i de delar av Stuvsta och Spånga där man kan gå till station på max 20 min. Vi vill ha hyfsat nära stan också (max 20 minuter på pendeltåget). Vi vill inte bo nära en stortrafikerad bilväg så klart smile.gif

Vilka områden ska vi överväga tycker du?

Tack för hjälpen,

Baz
kerstin z5-6
Oj jag vet inte mkt om Stockholm;8 känner till Kärrtorp där min man kom ifrån.Men hittar ni ett hus med tomt kan du nog ha allt du vill:) Zonen är bra, kolla efter en tomt med ljust söderläge bara:)
och tomt inte berg ..
Åsa, mälardalen zon 2
Vet är kanske något längre än du tänkt dig men jag tipsar om Kungsängen.

Lugnt fint, nära till natur och bad, riktigt barnvänligt. Tar dock 25min med pendeltåget till stockholm från kungsängen. Du får dock väldigt mycket mer för dina pengar jag köpte en 2:a på 67kvm med inglasad balkong i ett ganska populärt område för 875000kr förra året (månadsavgift är 3000kr) för det får man knappt en garderob längre in mot stan och här har jag typ 5skolor på några minuters avstånd, några minuters promenad till affär + 15min promenad till lillsjöns badsjö och friluftsområde. Har ca 15min promenad till pendeltågsstationen, men finns ju villaområden närmre station. Jag har inte heller bil.

+Det bästa av allt jag har ett odlingsfält ca 100m från lägenheten där jag skaffat mig 2 odlingslotter. Är bördig lera här och jag odlar det mesta i odlingsväg när det gäller ätligt, har ju t.o.m lyckats med att få mogen majs vilket är sällan man lyckas med såhär kalla somrar. Mina föräldrar bor nån mil bort och i deras trädgård har jag fullt med vindruvor
evelina
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-10-2012, 08:14) *
Vet är kanske något längre än du tänkt dig men jag tipsar om Kungsängen.

Lugnt fint, nära till natur och bad, riktigt barnvänligt. Tar dock 25min med pendeltåget till stockholm från kungsängen. Du får dock väldigt mycket mer för dina pengar jag köpte en 2:a på 67kvm med inglasad balkong i ett ganska populärt område för 875000kr förra året (månadsavgift är 3000kr) för det får man knappt en garderob längre in mot stan och här har jag typ 5skolor på några minuters avstånd, några minuters promenad till affär + 15min promenad till lillsjöns badsjö och friluftsområde. Har ca 15min promenad till pendeltågsstationen, men finns ju villaområden närmre station. Jag har inte heller bil.

+Det bästa av allt jag har ett odlingsfält ca 100m från lägenheten där jag skaffat mig 2 odlingslotter. Är bördig lera här och jag odlar det mesta i odlingsväg när det gäller ätligt, har ju t.o.m lyckats med att få mogen majs vilket är sällan man lyckas med såhär kalla somrar. Mina föräldrar bor nån mil bort och i deras trädgård har jag fullt med vindruvor

Håller med....... I Kungsängen bodde jag under 20 år och helt underbart vackert. Nära till Mälaren och badsjö.
Bra skolor och dagis. Man får mycket för pengarna om man köper hus där.
Åsa, mälardalen zon 2
Och kommunen har satsat mycket pengar på att göra miljön trevlig för invånarna här i kungsängen de senaste åren så det finns gott om cykelvägar, sprillans ny idrottsplats + centrumet som var så grått och trist för 10-20år sedan har man gjort väldigt fint och under sommaren är det pyntat med blommor etc.
Huggorm
Köp hus vart som helst, och odla i pallkragar. Det är ändå bäst eftersom man enkelt kan byta jord efter ett par år när den börjar bli trött. Bergiga tomter är de finaste eftersom de har mer karaktär. Det tråkigaste jag kan tänka mig är en fyrkantig platt tomt på någon före detta åker
Peztis
Om du kan tänka dig 5 min till så får du en bättre ekonomi, helt klart!

Jag är uppvuxen i Tullinge och där har du inga motorvägar i närheten, flera skolor nuförtiden och jag tror nog att kommunikationerna är helt ok.

Nu skriver jag om sådant jag inte VET men TROR, det är som en ring kring Stockholm där det är riktigt dyrt, flyttar du utanför denna blir det mycket bättre priser. Huddinge i söder och Sollentuna i norr, Täby/Danderyd i öst, väst vet jag inte men Spånga tillhör ju Sthlms kommun så det ligger säkert inom ringen.
Skatbo
Snättringe, Stuvsta eller Herrängen kan jag varmt rekommendera. I Snättringe och Herrängen har ni nära till T-bana som komplement till pendeltåget. Det finns bergiga tomter men det finns gott om platta gräsmatteträdgårdar också. Jag bor i området och tycker nog att den lerjorden är den största utmaningen... sweatingbullets.gif
För er som snart ska bli föräldrar är det idealiskt, det kryllar av ungar och inflyttade barnfamiljer, vi har tyckt att det har varit lätt att lära nya människor.
Lavin
Kul att det var några som bott i kungsängen, är själv uppväxt där med skogen bakom husen och lillsjön inom ett stenkast. Saknar att ha så nära till naturen, det är aldrig dåligt väder i skogen, utmärkt kojskog vid lillsjön

Lite beroende på var i skottland du kommer ifrån så tror jag helt klart att det går att odla samma saker i stockholmsområdet. Har familj i spånga som odlar hur mycket som helst, även om det är klart dyrare att bo där än ändstationerna på pendeltågen. I mälardalen är det iaf rätt näringsrik blålera som är trevlig att odla på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon