Full version: Lecablock och fukt
Trottoarbonden
Hej!

Jag har en, änsålänge, obehandlad mur byggd av lecablock. På ena sidan av denna skall jag göra en rabatt, ca 60 cm hög/djup (jag bygger en stödmur en meter utanför lecamuren och mellan murarna lägger jag jord). Nu är jag undrande om jag behöver behandla den del av muren som skall vara i rabatten på något vis? I övrigt skall jag putsa och måla muren. Kommer det att gå fukt i muren och orsakar det några problem? Eller ska man kanske göra någon form av fuktspärr på den del av muren som är under jorden, tex mura? Någon som vet? *villrådig*

Hälsningar
Johanna
Ingrid på Västkusten
Platonmatta platonmatta platonmatta :-))

Hälsar ingrid
Unn
Om jag har fått det rätt om framfötterna, är det ju så att lecablock "andas" när de är obehandlade...vill man att fuktvandringen ska ske på ett sunt sätt gäller det att man putsar (och färgar) utsidan med ett icke-tätt medium... (Detta gäller kankse då inte upphöjda rabatter i förståne, utan hus) , platonmatta på insidan kan väl vara ett alternativ i ditt fall, beroende på vad du väljer för utvändig puts och färgtyp. Tror dock inte att fukt är ett stort bekymmer i en leca-blocks-upphöjd rabatt...Fukten vandrar nog hellre uppåt än genom byggblocken, tror jag.
Unn
Unn
Å förresten glömde jag att säga - vilket bra användarnamn du tagit! jag kallade mig oxå trottoarbonde under mina år i centrala storstan smile.gif Välkommen hit!
Micke
Leca-block ska tåla både fukt och kyla och är dessutom frostbeständiga. Med andra ord borde du inte behöva bekymra dig för dem. Hur sedan putsen på leca-blocken reagerar, har jag ingen aning om.

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon