Maria zon 6
27-03-2004, 18:10
Har beställt frön till "Stargazer" direkt från Thompson&Morgan, dessvärre är jag lite osäker på hur de små fröna helst vill bli omskötta under förkultiveringen. Någon som har tips? Allt är välkommet! Undrar även om "Stargazer" har något svenskt namn?
kerstin z5-6
27-03-2004, 18:14
Den enda jag känner till är en lilja , men förstår att det är det inte ..
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2004, 18:25
Har för mig att Laurentia heter Stjärnlobelia på svenska.
Själv har jag testat Laurentia från T & M för flera år sedan men trots tidig sådd feb-mars så fick jag ytterst klena plantor som knappt hann blomma innan frosten kom. Sedan dess har jag inte testat den.
Om det är någon här på forumet som fått sådär fina plantor som det är på bilderna i katalogerna så berätta gärna om hur du odlade denna växt.
Hittade en ledtråd till varför mina plantor inte hann bli stora på T & M:s hemsida
"Sowing Instructions: For earliest flowers from early June onwards sow September/October and over winter under glass, alternatively for flowers mid-late July onwards sow January-February. Sow on the surface of a 3in pot of good free draining seed compost and cover with a very light sprinkling of Vermiculite. Seal in a polythene bag and don't exclude light. Germination takes 10-28 days at 18-20C (65-70F)."
Man ska alltså så denna växt mycket tidigt helst sept-okt ifall man ska ha blom större delen av sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.