IngoTheMan
Hejsan!

Är ny här och vet inte ens om det är rätt forumdel. Men igår köpte jag en växt på Netto som jag tyckte såg rolig ut. Dock fanns inget namn på den då den var i en sån "mixlåda". Nu undrar jag om nån vet namnet på den så jag kan sköta den ordentligt. Bifogar en bild. Tack på förhand!

Mvh/

Ingo

[attachment=72715:DSC_0330.jpg]
evaisa
Javisst är det Pinnliljepinnar! Sansevieria cylindrica. Jag försökte hitta en bild med en blommande planta men lyckades inte kopiera hit bilden.

Jag ser att det finns ett litet sidoskott. Det skall du vara rädd om eftersom det kan dej en magnifik planta om några år.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i din kruka. Men, jag anar att plantan består av fem avskurna blad som rotats. Vilket innebär att de inte har någon tillväxtpunkt. Dina pinnar kan alltså inte bli längre men de kan ge upphov till nya sidoskott.

Eva,
sansevieriasamlare
IngoTheMan
Tack så jättemycket för era svar!!

Mvh/

Ingo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon