Katarina Odla.nu
Hej på er!

Lägger ni nånsin semesterdagar specifikt på trädgården?

Jag ska göra det nu i höst och är så nöjd med mitt beslut. Tre hela dagar ska jag vara ledig och bara ägna mig åt min trädgård. Jag ska vinka av familjen på morgonen, koka en bamsekanna med te, bre lite smörgåsar, ta på bästa trädgårdskostymen och ge mig ut i min trädgård och jobba, koppla av och bara ha det bra. Och gissa om jag kommer vara nöjd och härligt höstväderbiten på kvällarna?

Någon som vill haka på?
/Katarina
Foxley
CITAT (Katarina Odla.nu @ 02-10-2012, 14:56) *
Hej på er!

Lägger ni nånsin semesterdagar specifikt på trädgården?

Jag ska göra det nu i höst och är så nöjd med mitt beslut. Tre hela dagar ska jag vara ledig och bara ägna mig åt min trädgård. Jag ska vinka av familjen på morgonen, koka en bamsekanna med te, bre lite smörgåsar, ta på bästa trädgårdskostymen och ge mig ut i min trädgård och jobba, koppla av och bara ha det bra. Och gissa om jag kommer vara nöjd och härligt höstväderbiten på kvällarna?

Någon som vill haka på?
/Katarina

Jag åker ut till torpet nu på onsdag för att slita med det sista inför hösten. Det är första torpet vi har och även om det har varit väldigt mycket arbete under sommaren för att fixa med allt i trädgården inför nästa år så har det bara varit underbart. Det ska verkligen bli kul att se hur allting kommer blomma nästa år. Så jag ser fram mot onsdag-söndag.
Krolliljan
Jag är sjukskriven och det är inte så kul. Längtar efter mitt jobb.
Men man får leta upp fördelarna och en är att jag kan vara i trädgården mer än jag någonsin varit. Jag kan inte göra så mycket men jag kan njuta ( och hitta på projekt till maken crazy.gif))
Jag har jättemycket som blommar. Visserligen regnar det här varje dag men när det håller upp så tar jag mig en tur.
Förr om åren har jag tagit lite semester i september för trädgårdsarbete.
Allekulla
Självklart! Jag har unnat mig minst en vecka de senaste åren. Så skönt, inge n hemma och jag slipper mat, kaffe och disk stup i kvarten!
FruTrädgårdstomte
"Jag kan inte göra så mycket men jag kan njuta ( och hitta på projekt till maken ))"

Hehe, Krolliljan, jag tror min gubbe skulle känna igen sig i det.

Jag är också sjukskriven så... det är inte varje dag man orkar göra så mycket. Men hade jag jobbat hade jag säkert tagit ut semester lite så här nu på höstkanten.
HerrTrädgårdstomte gjorde det för vi skulle greja lite (måla mest) men självklart stod regnet som spön i backen den veckan. sad.gif

Eva i Skåne
Jag tar alltid en semestervecka i maj. Då är jag själv i stugan och gör vad jag orkar ute. Förhoppningsvis är det skönt väder så jag varvar arbete med njutning.
Monarda
En vecka mot slutet av maj varje år. Då njuter jag i fulla muggar med allt trädgårdspyssel, lever på hämtmat och och kollar in sparade gamla trädgårdsprogram vid fikat. Ack, vore vi där!
Eva i Skåne
Ja Monarda. Tänk om vi vore där igen smile.gif
Peztis
Åh! Jag önskar jag kunde, skulle så gärna men resten av familjen skulle ALDRIG gå med på det.

Annars tycker jag att har man trädgård så borde man få en extra semestervecka av Sverige! Eller helst två - en på våren och en på hösten! Jag menar, tänk så gott det gör för kropp och själ och då kostar vi inte sjukvården lika mycket i långa loppet.
HelénE
Visst, stor del av huvudsemestern går åt till trädgården på ett eller annat vis, sen tar jag ut dagar då och då när det måste fixas en del extra.

Helén
kerstin z5-6
japp hela sommaren smile.gif
hattstugan

Som arbetslös så kan jag lägga så mycket tid (nästan) jag vill i trädgården!

Men har tidigare tagit en vecka för att jobba i trädgården vår/höst!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag offrade alltid all sommersemester för trädgården och åkte bort under vintern istället.
mollys_matte
Jag jobbar efter fast schema så de senaste åren har jag jobbat helgen efter trädgårdsmässan (så även nästa år) Så jag har tagit semester den helgen. Brukar åka till mässan på fredagen (lättast för sambon att vara ledig då) sen har jag semesterledigt lördag-söndag och ordinarie ledigt måndag-tisdag att pyssla med alla fynd och all inspiration jag fått på mässan!!!

Var föresten ledig förra helgen för att plantera träd wub.gif det glömde jag nästan...
Katarina Odla.nu
CITAT (Peztis @ 02-10-2012, 21:23) *
Åh! Jag önskar jag kunde, skulle så gärna men resten av familjen skulle ALDRIG gå med på det.

Annars tycker jag att har man trädgård så borde man få en extra semestervecka av Sverige! Eller helst två - en på våren och en på hösten! Jag menar, tänk så gott det gör för kropp och själ och då kostar vi inte sjukvården lika mycket i långa loppet.

Alldeles strålande idé! tummenupp.gif
HelénE
CITAT (Peztis @ 02-10-2012, 21:23) *

Skämt å sido, det stämmer ju att vi som påtar i trädgården spar pengar åt sjukvården, vi får både motion och lisa för själen, vi behöver inte skickas på trädgårdsterapi för sjukvårdens pengar.

Kanske det kunde utvecklas till att man kunde få ett par veckors pension i förskott per år om man har trädgård som man vårdar väl biggrin.gif

Helén
Peztis
Vet ni, de som är med i Byggnads har något som kallas för arbetstidsförkortning. Det är nästan en veckas ledighet (tror det ligger kring 34 h) som ska kunna användas till klämdagar, läkarbesök och andra små ärenden. De där småärendena tror jag nog "sköts på andra sätt"... Och vi vanliga dödliga med 25 dagars semester får hushålla med dessa hela dagar.
Tänk att kunna använda två-tre timmar betalt till trädgården...
hattstugan

Som Kommunalare och 50+ har man dryga 30 dagar och kan unna sig några dagar med trädgården om man vill!

Men hur många fler skulle inte belasta sjukvården med stressymptom om de inte hade sitt odlande att ta till?
Katarina Odla.nu
Om en halvtimme tar jag helg och och på måndag är jag trädgårdsledig. Livet leker! (om jag inte jobbar ihjäl mig i min iver!)

Må väl och ha en skön helg allihop!
/Katarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon