Katarina Odla.nu
02-10-2012, 14:14
Hej!
Vi har nästan alla någon ovälkommen gynnare i trädgården, även om vi försöker se djur och insekter som en del i en viktig biologisk mångfald. Ibland ställer de helt enkelt till för mycket skada och oreda. Vilka djur eller insekter kommer och stör idyllen i din trädgård eller på din balkong.
Rösta här!
/Katarina på redaktionen
Just hos mig är det mördarsniglarna! Grannens katt kommer som gott (ont?) tvåa, men tvåan frågades det ju inte om :-).
Mördarsniglar, jag hatar dem!
Mördarsniglarna har tack och lov inte insett att det faktiskt går att bo här uppe, deras små slemmiga släktingar är äckliga nog men gör ingen större skada. Däremot stora feta och pyttesmå illgröna larver som äter upp min myskmalva varje år och i år troligtvis lyckats avliva den helt :-(
Något annat som jag inte tycker om att det står på deras meny är mina riddarsporrar, mina stoltheter som blev kalätna två gånger nu i sommar och ändå lyckades pressa fram några små blomknoppar innan dom också avled.
Jag ogillar mördarsniglar, vinbergssnäckor, sorkar MEN rådjuren förstör våra (dyra) äppelträd. Därför är dom 'värst' hos oss (dessutom sprider dom fästingar som gör oss sjuka).
Jag noterar att åkersniglarna inte finns med - plockar varje kväll från sallater, kål, dill, potäter, kronärtskockor och bönor.
Och hästmyrorna äter upp huset (lite lätt överdrivet förstås)
Helt klart mördarsniglar.
Har nu jämnat alla rabatter jäms med marken, så jag kan slakta årets övervintrare...
mamamaggan
02-10-2012, 16:34
Gudskelov å har jag inga mördarsniglar vid sommarstugan , ännu kanske är bäst att tillägga.
Där är rådjuren de som är värst . En del är helt oskygga och står sär och mumsar på mina flox.
Lökväxterna får jag numera ha ifred , dels planterar jag påskliljor , kungsängsliljor , kejsarkronor och så dels vitlök längs kanterna av mina rabatter.
Vitlöken fungerar faktiskt hos mig , sätter en rad i ytterkanten på rabatterna och då får jag ha mina växter ifred , t o m krokusarna som står långt fram i rabatten strax innanför vitlöken .
Krolliljan
02-10-2012, 17:04
Lössen. Attans vad många det har varit i år.
Och så liljebaggarna
Har inte sett speciellt många sniglar i år, eller rättare sagt under de tre somrarna vi bott här.
FruTrädgårdstomte
02-10-2012, 18:23
CITAT (Krolliljan @ 02-10-2012, 18:04)

Lössen. Attans vad många det har varit i år.
Och så liljebaggarna
Har inte sett speciellt många sniglar i år, eller rättare sagt under de tre somrarna vi bott här.

Samma här.

Löss på allt, men de förbaskade trädgårdsborrarna är värst.
Hej
Jag tror att sorken är sämsta på grund av de äter rötter
H.Bassam
Denna sommars värstingar: Lökmal, mördarsnigel, åkersnigel och grävling.
Ålgryte
02-10-2012, 22:09
Rådjuren

!!!
I somras åt de t.o.m upp bladen på mina liljekonvaljer och knopparna på pelargonerna

Inte ens lysingen fick vara kvar....
På delad förstaplats; sork, sniglar och vildsvin. Sorken knep ettan för de går inte att hejda och har kostat tusentals kronor i växtförlust, sniglarna GÅR att odla med även om det är extremt krångligt och begränsat. Vildsvinen har ju "bara" förstört gräsmattan än, men jag kan efter det lätt föreställa mig att om de går in i rabatterna så är de värst.
Annars är de tre i kombination med vita flygare, liljebaggar, regnet, blåsten rätt förrödande över huvudtaget. Rådjur och älg är inga problem här. Peppar peppar.
Hare fanns inte som alternativ, men de mumsar på det som inte sniglarna tar. De som har kaniner skulle nog sätta dem högt på listan?
Hos mig är det rådjuren som är värst. När man glömt att de finns så drar de ett varv i trädgården och äter upp tulpaner, rosknoppar, korkusar och fejar hornen på min lilla magnolia.
Sniglarna har jag faktiskt fått ner till hanterbarhet efter 10 års plockande.
Men jag håller med Bassam om att sorkar är nog det värsta jag kan tänka mig. Jag kan sätta skydd runt mina växter för rådjuren och plocka sniglar varje morgon och kväll, men att skydda rötterna mot sorkangrepp vet jag inte hur jag skulle göra.
Anna-Karin Lundberg
03-10-2012, 07:03
Tidigare skulle jag ha skrivit rådjuren - men nu har jag viltstängsel runt tomten och då är det istället sork som förstör. Sork dödar buskar och äter blomlökar, sniglarna knaprar mer på bladen och sniglarna är lättare att bli av med.
Eva 33c
03-10-2012, 08:40
Rådjuren är värst här. Glömde grinden till kökslandet på glänt en natt och vips var all mangold o rödbetsblast helt väck... Tulpaner har jag gett upp för länge sedan, nyplanterade träd måste ha nät runt för att inte bli gnagda jäms med snötäcket på vintern. Det som inte äts kan man feja hornen på, eller bara rycka upp och spotta ut om smaken inte var den förväntade. Vassa klövar gör djupa hål och spetsar småplantor i nyanlagda rabatter. Ibland går jag ut och försöker prata dem tillrätta, det finns ju faktiskt en hel skog att äta i. Men de tittar oförstående på mig och ger sig motvilligt av när jag insisterar.
Mördarsniglar har jag inga än, och sork hade jag bara ett år när grannens gamla katt hade dött och den nya inte var vuxen uppgiften... Nu har alla grannar katt och de gillar min trädgård med alla buskar och höga perenner så jag tror de håller rent åt mig. Lite leriga kattspår på bilarna och att de tuggar på nepetorna och rullar sig på valerianan och tror att alla nyanlagda rabatter är en toalett enbart för deras bekvämlighet är det jag får betala för den tjänsten.
CITAT (Eva 33c @ 03-10-2012, 09:40)

..... och sork hade jag bara ett år när grannens gamla katt hade dött och den nya inte var vuxen uppgiften... Nu har alla grannar katt och de gillar min trädgård med alla buskar och höga perenner så jag tror de håller rent åt mig. Lite leriga kattspår på bilarna och att de tuggar på nepetorna och rullar sig på valerianan och tror att alla nyanlagda rabatter är en toalett enbart för deras bekvämlighet är det jag får betala för den tjänsten.

Grannarnas katter är varmt välkomna i min trädgård - bättre sork och mus-utrotare finns inte enl mitt tycke. Till saken hör väl att jag också är en kattälskare av stora mått.
Whiskuchi
03-10-2012, 11:38
Rådjuren. De håller till mest i bortre änden av trädgården och har i år skövlat solrosorna, rosenbönorna, kornellen och schersminerna. Dessutom har de fejat hornen och dödat en gren på trollhasseln och skadat en gren på den manchuriska valnöten.
Huggorm
03-10-2012, 15:30
Rådjurär det enda djur från listan som jag har problem med. Men de är å andra sidan mycket problematiska...
Numer one bladlössen, number two vita flygarna, number three mördarsniglarna
pionkvinnan
04-10-2012, 00:34
Mitt svar blir vildsvin. Det finns inget värre än att få trädgården uppbökad med stora djupa hålor. Och händer det dessutom två gånger med en månads mellanrum... rådjuren snor lite rosknoppar och flox men det är det lilla i jämförelse hos oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.