Hej!
Denna buske förgyller vår höst år efter år med sin fantastiska färg.
Vi är inga trädgårdsexperter och vi har fått höra att det är Oxelbär.
Dock tvekar jag.
Nu har jag börjat tro att det är Aronia, men bären växer med längs grenen och inte så mycket i klasar.
Har ni tips på vad det kan vara?
Hälsningar /UNL
Rebecca
03-10-2012, 13:30
Du har rätt i att det inte är "oxelbär", den heter nämligen oxbär, Cotoneaster lucidus.
Oh tack.
Då var vi inte helt ute och cyklade i alla fall, med den info vi fick när vi flyttade hit.
Ett par bokstäver bara : )
Har nu läst på lite och ser att det finns rött och svart Oxbär.
Denna har svarta bär nu och bör alltså vara svart oxbär.
Dock ser jag att den finns sparsamt från skåne till uppland och är mer ovanlig än det röda.
Vi bor vid Storsjön, alltså zon 6.
Runt själva sjön brukar dock en hel del växter som vanligen ska ha högst zon5 klara sig.
Vi har två buskar som vuxit ihop och de ger många bär och framför allt dessa fantastiska höstfärger.
Jag bifogar ännu en bild där ni kan se lite av vår Oxbärsbuske (som jag nu lärt mig) i det utsatta läge den har, med Oviksfjällen som granne.
/Ulrica
Rebecca
03-10-2012, 14:47
Vackert!!
Nja, din buske är en häckoxbär, som får svarta bär (C. lucidus) men den finns det många andra sorter som både får svarta och röda bär. Bland annat Cotoneaster horizontalis, med röda bär som liknar avlånga myrägg, som är mer lågväxande och gärna liksom kryper längs murar och fasader. Här nere i zon 1 där jag för tillfället bor är det väldigt vanligt med häckoxbär som klippt häck och buske i friväxande buskage. Fantastiskt fina höstfärger och rätt charmig buske, trots att jag verkligen blivit "matad" med den sen jag var liten.
Ahh, där ser man.
Så enkelt som svart och röd var det alltså inte.
Häckoxbär.
Hos oss är den jättefin som buske. Nästan helt rund och ca 2 meter hög.
Den tog ganska rejäl stryk av kylan häromåret och vi fick ta bort en del döda grenar. Nu har det kommit igen och verkar trivas igen.
Fantastisk färg.
En kompletterande fråga.
Kan man göra något med bären?
/UNL
Rebecca
03-10-2012, 15:06
Nja, inte vad jag vet om i alla fall. De är inte giftiga men lite mjöliga och gulvita i köttet om jag inte minns fel. Tror inte de är speciellt goda. Njut av färgprakten istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.