|
Någon som har vanda blue magic Orkide önskar få lite skötselråd?
ninnisky
03-10-2012, 15:23
Vandan vill gärna ha det ljust. Hos mig står den i söderfönster. Allra bäst mår den hängande. Doppas i vatten (nästan) dagligen och mår bra av en dusch då och då med rumstemperat vatten. Gödning blandas i doppvattnet. Eftersom den inte har någon jord/kompost behöver man inte heller tänka på omplantering. Det finns massor av skötselråd på nätet också
[quote name='ninnisky' date='03-10-2012, 17:23' post='1579385'] Vandan vill gärna ha det ljust. Hos mig står den i söderfönster. Allra bäst mår den hängande. Doppas i vatten (nästan) dagligen och mår bra av en dusch då och då med rumstemperat vatten. Gödning blandas i doppvattnet. Eftersom den inte har någon jord/kompost behöver man inte heller tänka på omplantering. Det finns massor av skötselråd på nätet också  [/quote Ok tack. Skall man följa näringsdosen som andra orkidéer ? Skall de även ha fast de inte blommar?
ninnisky
03-10-2012, 16:18
Ok tack. Skall man följa näringsdosen som andra orkidéer ? Skall de även ha fast de inte blommar? [/quote]
Brukar ta samma dos som till mina phalaenopsis och ger i regel var tredje vecka. Året om - skulle det stå också!
CITAT (ninnisky @ 03-10-2012, 18:18)  Ok tack. Skall man följa näringsdosen som andra orkidéer ? Skall de även ha fast de inte blommar? Brukar ta samma dos som till mina phalaenopsis och ger i regel var tredje vecka. Året om - skulle det stå också! Ok tackar. Hej igen! Nu undrar jag vad detta är som sticer ut från orkiden ? den är grov och lång. Är det någon luftrot eller? KAn man klippa av den? HUr känsligt är det att klippa rötterna på en vanda?. Tacksam för svar
Sticker det ut något knubbigt grönt på rötterna så är det en ny luftrot på gång. Var rädd om den! Man ser om rötterna är torkade och döda, de är helt skumpna. jag klippte bort det som var dåligt, klippte lite i toppen för att se så jag inte gjorde bort mig.
Den vanda jag har fick jag när vi förlovade oss i februari 2009. Den har aldrig blommat om men så har jag heller inte skött den så där idealiskt. Men den lever fortfarande och får fina nya gröna rötter även om det kommer dåligt med nya blad. Har inte gett upp hoppet.
Min står i den jättestora vida glasskålen vi fick den i. Den är ofärgad, ca 40 cm hög och 40 cm vid. Skulle kanske behöva stå lite ljusare också men det funkar liksom inte...
På lappen som hängde med stod det att man skulle sänka ned blomman i vatten och låta den stå i ca 30 min ca varannan dag. Det kommer då små luftbubblor ifrån rötterna. När det slutat bubbla så kan man lyfta upp den/hälla bort vattnet. Jag har en sprayflaska ståendes precis intill och sonen gillar att spraya med den så det är väl därför plantan fortfarande lever.
CITAT (Peztis @ 08-10-2012, 20:55)  Sticker det ut något knubbigt grönt på rötterna så är det en ny luftrot på gång. Var rädd om den! Man ser om rötterna är torkade och döda, de är helt skumpna. jag klippte bort det som var dåligt, klippte lite i toppen för att se så jag inte gjorde bort mig.
Den vanda jag har fick jag när vi förlovade oss i februari 2009. Den har aldrig blommat om men så har jag heller inte skött den så där idealiskt. Men den lever fortfarande och får fina nya gröna rötter även om det kommer dåligt med nya blad. Har inte gett upp hoppet.
Min står i den jättestora vida glasskålen vi fick den i. Den är ofärgad, ca 40 cm hög och 40 cm vid. Skulle kanske behöva stå lite ljusare också men det funkar liksom inte...
På lappen som hängde med stod det att man skulle sänka ned blomman i vatten och låta den stå i ca 30 min ca varannan dag. Det kommer då små luftbubblor ifrån rötterna. När det slutat bubbla så kan man lyfta upp den/hälla bort vattnet. Jag har en sprayflaska ståendes precis intill och sonen gillar att spraya med den så det är väl därför plantan fortfarande lever. KAn du ta kort och sätta in här? skulle gärna se den:)
Ähum... den är inte mycket att se på...
CITAT (Peztis @ 10-10-2012, 18:24)  Ähum... den är inte mycket att se på...  Ok:´) Sätt ut en bild när du får den att blomma om. KAn någon annan sätta ut en bild på sin vanda så att jag får se? JAg lägger också upp en bild nu på den där "pinnen"jag pratade om.
ÅsbyAnna
05-03-2013, 22:08
Har min Vanda i en glasvas. Vattnar 1 gång/ vecka, ger orkidénäring varannan gång från mars till april. Står i söderfönster med viss växtlighet utanför. Blommar 3 gånger om året! Dock mycket blekblå såhär efter vintern.
CITAT (ÅsbyAnna @ 06-03-2013, 00:08)  Har min Vanda i en glasvas. Vattnar 1 gång/ vecka, ger orkidénäring varannan gång från mars till april. Står i söderfönster med viss växtlighet utanför. Blommar 3 gånger om året! Dock mycket blekblå såhär efter vintern. Hej! VAd menar du med viss växtlighet utanför har du den ute då eller  ?
Har haft flera Wandor, också lyckats att få dem att blomma, men sen är det svårare att få dem till att orka. De gillar verkligen inte att torka. Jag försöker duscha dem dagligen. Hänger i det ljusaste fönstret. Brukar också ha dem hängade ute så fort tempen tillåter det, då mår de allra bäst. blå wanda.JPG Cerice Wanda 1.JPG Cerice wanda 2.JPG
CITAT (Monaxe @ 06-03-2013, 01:13)  Har haft flera Wandor, också lyckats att få dem att blomma, men sen är det svårare att få dem till att orka. De gillar verkligen inte att torka. Jag försöker duscha dem dagligen. Hänger i det ljusaste fönstret. Brukar också ha dem hängade ute så fort tempen tillåter det, då mår de allra bäst. blå wanda.JPG Cerice Wanda 1.JPG Cerice wanda 2.JPGHur kallt klarar de av ute på sommaren?
CITAT (djur7 @ 05-03-2013, 22:29)  Hej! VAd menar du med viss växtlighet utanför har du den ute då eller  ? Skulle gissa att hon menar att växtligheten utanför skuggar lite, så att det inte blir så stark sol som det annars kan bli i ett söderfönster.
ÅsbyAnna
06-03-2013, 22:46
CITAT (Woodii @ 06-03-2013, 12:32)  Skulle gissa att hon menar att växtligheten utanför skuggar lite, så att det inte blir så stark sol som det annars kan bli i ett söderfönster. Just precis. Vanda föredrar en ganska jämn temperatur, fungerar bra inomhus året om, eller ute efter midsommar och fram till mitten av augusti. Behöver ingen svalare period för att blomma!
CITAT (ÅsbyAnna @ 06-03-2013, 23:46)  Just precis. Vanda föredrar en ganska jämn temperatur, fungerar bra inomhus året om, eller ute efter midsommar och fram till mitten av augusti. Behöver ingen svalare period för att blomma! Ok, då stämmer det inte att det inte klrarar temp under +16 som jag har hört:) ? Med andra ord kan jag sätta ut den då när jag sätter ut mina andra orkidéer .
CITAT (djur7 @ 07-03-2013, 08:02)  Ok, då stämmer det inte att det inte klrarar temp under +16 som jag har hört:) ? Med andra ord kan jag sätta ut den då när jag sätter ut mina andra orkidéer . Vissa orkidéer klara betydligt lägre än +15! Cymbidium mår som bäst om de får en period som går ner under 15, och jag fick den inte att blomma om förrän jag lät den hänga ute tills det bara var några plusgrader och sedan vinterförvarade den svalt (15-18 grader) och under extraljus.... Däremot trivs inte mina phalenopsis ute alls, de bara fick ohyra och dog.... Jag hänger alltid ut mina när det inte går under +10 på natten, brukar hänga dem i äppelträdet, då får de viss skugga, naturligt strilande regn (inget slagregn), och god luftcirkulation. De brukar belöna mig med överdådig blomning! Glömde nämna, jag har dendrobium, miltonia, och dessutom en rad av hybrider såsom odontoglossum och odontia. Etiketterna är sedan länge borta och jag vet inte var lappen jag noterat namnen på är
ÅsbyAnna
07-03-2013, 20:30
Man måste skilja på varmväxande och kallväxande orkidéer, de kommer ju från helt olika områden och klimatzoner världen över. Vanda är varmväxande och gillar temperaturer upp till 30 grader, bara luftfuktigheten är tillräckligt hög. Den vill ej ha svalt utan en jämn, varm temperatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|