jaj-51
Tog in några av mina pelargonior i värmen för övervintring.

Kan detta funka med att hålla dem i tillväxt hela vintern lång?

2012-10-02 red.jpg Sommarens sticklingarna har börjat blomma

Några flyttade in från växthuset, w35

Eva i Skåne
Dom som står vid fönstret är inga problem, men det är ju bra om elementet inte är på så mycket. dom kommer bli rangliga under vintern men då är det bara att klippa ner dom i februari ungefär.
Dom som står vid en vägg behöver någon form av tilläggsbelysning när dom står i rumstemperatur. Ett lysrör t ex. Det är viktigt att det inte är lampor som avger värme.

Jag har övervintrat mina pelargoner i lagerhyllor i en mörk hall i flera år, men då hade jag lysrör på varje "våning". Det gick ingen nöd på dom, men det skräpar ner mycket mer än man tänker sig.

[attachment=72730:Kopia_av_DSC05669.JPG]

[attachment=72729:Kopia_av_DSC05670.JPG]

smuleborg
Jag gjorde som Eva i Skåne förra "vintern", tyckte det funkade bra (var trött på att se halvrisiga pellisar utspridda överallt, i o för sig i huvudsak i svalt uthus, men ändå, det här blir compact living för de små liven). Lite pyssel så klart, t.ex. att flytta bort för att vattna/nypa raderna längre in. Det får bli så i år igen, har flyttat in (minusgrader vissa nätter). Knapp normal rumstemperatur. Jag beskär direkt de höga rätt mycket, för att få plats. Sparsam vattning. Någon här tipsade, förra kalla/mörka perioden, att det kan vara vettigt att ge dem *lite* näring, jag tror jag ska följa det rådet.

Miniatyrer och dvärgar håller jag ett tag till på fönsterbräda (lite under normal rumstemperatur). Cottarna får stå på fönsterbräda hela vintern. Det har funkat. Och några vildisar som jag inte kommer ihåg namnet på, ibland läcker minnet som ett såll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon