Full version: trött
vanjalarsa
hEj
Är det bara jag som tycker att det är trist att göra nåt i trädgården efter den här usla sommaren ? Nu är det helt "lustlöst " tycker jag när man ska passa på mellan skurarna.
Är jag bara en gnällspik?
gunsta
Hej - nej du är ingen gnällspik smile.gif - sommaren hos mig har varit urtrist och det blev inte riktigt så som man hade hoppats. Just nu funderar jag på nyplanterade klematis och såna som är flyttade - tänker på hur dom ska bli i vår. Det ger lite lust att 'fortsätta' - men annars är det bara blött och 'hopplöst', men jag behöver inte heller oroa mig för att växter och träd ska torka bort - det är också en tröst. Ha det bra.
Peztis
Nä, det är så himla geggigt i marken och allt är blött så man blir dyblöt så fort man går förbi ett träd eller buske.

Hoppas att oktober blir torrare - men varmt! - så att man kan fixa till saker innan vintern.
Monarda
Här klafsar det om fötterna när man går på gräsmattan. I söndags sken dock solen för fullt medan jag fyllde på komposten med nedvissnade växter. Tänkte på i våras när jag planterade ut dom och undrade vad som hände däremellan! Känner mig lite snuvad på denna sommar fastän jag inte tillhör den väderkänsliga typen och vanligtvis gillar jag hösten mycket men den kom väldigt tidigt i år. Nu gäller det att harva sig igenom mörkret och komma ut på andra sidan och med hjälp av trädgårdslitteratur, gamla inspelade trädgårdsprogram och funderingar inför kommande säsong så ska det väl gå.
HelénE
Är samma här. När hösten kommer och det blir kallt och grått ute och blött och kladdigt så tappar jag all trädgårdslust. Jag får verkligen ta mig i kragen för att ens orka vattna tomaterna, gurkan, amplarna som fortfarande är på G och för att få ner lite lökar eller rensa bort lite vissnat i rabatter som faktiskt fortfarande är fina om man bara tar bort lite vissnat.

Det är liksom synd för på hösten kan man ju göra så mycket bra, dela perenner, göra nya rabatter av sånt man hittar på höstrean osv.

Men det är liksom inte kul när det regnar, eller nyss har regnat så allt man håller på med är blött, eller kallt, eller för den delen mörkt .Man hinner ju inget på vardagskvällar heller även om det är torrt, för det blir ju kolsvart så tidigt...samt så är det kallt.

Den blöta sommaren har inte heller varit så kul många gånger, men det har i vart fall varit varmare och ljust så då kan jag sätta på mig regnställ och stövlar och ändå utan allt för mycket svordomar få en del gjort. Får ju ändå tänka på att jag sluppit vattna allt nyplanterat jag satt i år, nåt att glädjas åt i vart fall, men när mörker och kyla kommer då försvinner all lust faktiskt.

Helén
Wilmer
Kan bara hålla med er. Har påbörjade projekt som jag samlade lust för att ta itu med, sedan har det regnat regnat regnat så där står växter och knölar som grävdes upp för omplantering och väntar i regnet. Hur smart var det på en skala? Får snart ta till vasslåttermaskin för att klippa på kolonilotten innan vi blir vräkta pga vanvård sweatingbullets.gif
hattstugan

Tror att denna trötthet drabbat oss alla oavsett var i detta avlånga land vi bor!

Har påbörjat en rabatt som kommer att bli ca 10 m x 60-100 cm men hur långt har jag kommit då?

Har det varit bra väder har jag jobbat! Är jag hemma regnar det och inget kul med den här kletiga leran!

Men det kommer ett nytt år snart och ny möjligheter!!

Klint
Det är ganska skönt ändå att läsa denna tråd, jag känner igen mej så väl! Det är soffan som drar nu fast jag borde plantera plantor dra ogräs sätta ner lökar som ligger fast jag vet inte var. Hoppas på några fina dagar så man kan gå i ide sen med någorlunda gött samvete
FruTrädgårdstomte
Kanbara instämma med alla andra. Här har alla projekt gått i stå, både trädgårdsprojekt men också renoveringsprojekt, på grund av detta eviga regn.
Så fort jag tittar ut genom fönstren, som varken hunnit bli målade eller putsade, blir jag stressad och får dåligt samvete.
sad.gif

Men det är bara att acceptera faktum och hoppas på bättre väder nästa år.
EKLO
Jag har kommit på att jag orkar och ids bättre med trädgårdsprojekten om jag gör en kort sak i taget och sen går in och gör nåt annat. En liten rabattrensning på en halvtimme. En slyröjning av en liten plätt. Två lass kompostjord till ett grönsaksland, istället för att tömma hela komposten i ett svep.

Så gör jag, funkar hyfsat.
HelénE
CITAT (EKLO @ 05-10-2012, 09:11) *
Jag har kommit på att jag orkar och ids bättre med trädgårdsprojekten om jag gör en kort sak i taget och sen går in och gör nåt annat. En liten rabattrensning på en halvtimme. En slyröjning av en liten plätt. Två lass kompostjord till ett grönsaksland, istället för att tömma hela komposten i ett svep.

Så gör jag, funkar hyfsat.

Samma här, jag delar upp det nödvändiga i små projekt, för vissa saker måste ju göras.

Helén
aloa
Håller med er allihop men nu idag, när jag gick in och lunchade och läser tråden, så har jag varit ute i strålande sol, värme och tycker det var helt ok att rensa upp trädgårdslandet (som såg förskräckligt ut innan) och ska ut igen. Dessutom lyckades jag vara ledig igår med samma toppenväder så just nu är det roligt och dessutom vackert med alla höstfärger. Har alltid trott att vädret inte stoppar trädgårdsarbetet, finns ju stövlar och är knappast finklädd när jag är ute, men det verkar så eftersom geisten att vara ute och fixa varit helt förvunnen ett bra tag. Jag gör också saker i omgångar, alltid skönt att bryta med kaffe mellan varven och kan jobba på lite effektivare, inbillar jag mig. Hoppas hela landet har lika soligt idag!
HelénE
Ja i dag var det verkligen toppenväder så jag fick en hel del av småprojekten gjorda.
Tagit upp och in pumpen till bevattningsbrunnen.
Tagit in de sista gurkorna och tömt hinkarna.
Tagit in röda tomater och klippt ner dem än mer så det som är kvar kanske, kanske mognar.
Tömt ur en hel del sommarkrukor.
klippt i en del buskar som behövde ansas.
Kloppt ner löjtnanshjärtat
Rensat ogräs i en rabatt

Sånt som annars förmodligen tagit 2 lördagar / söndagar att få gjort.

Återstår en hel del på listan, kan man bara få toppväder en helg till så är nog det mesta ordnat.

Helén
malarmaster
nej,trädgårdslivet har i år varit en besvikelse.inte en enda gång har jag denna sommar kunnat sitta i min gungsoffa och njuta av sol o värme.
har inte tänkt plantera några lökar,göra några nyplanteringar.rensa i rabatter efter vissna perenner gör jag aldrig på hösten.jag har lärt mig att växterna mår bäst av att bara få vissna ner.räfsar gräsmattan gör jag dock,särskilt efter valnötslöv som annars förgiftar gräsmattan.
annars har här inte hänt mycket i trädgården i sommar,med allt detta regnande återstår att se hur mycket lökar som inte ruttnat upp till våren.
dock har mina hostor aldrig varit finare,dvs de som sniglarna inte knaprat på. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon