RonjaRövardotter
03-10-2012, 17:12
Funderar på att så morötter nu så jag får en tidig start till våren. Är det något speciellt jag ska tänka på? Kan jag så morötterna där jag hade dem i år?
Kan jag sätta potatisen på samma ställe nästa år som i år?
Så inte morötterna än, det är inte meningen att de skall gro nu. Du skall så strax innan vintern kommer så att fröna gror till våren. Jag har höstsått morötter, palsternackor och rotpersilja ett antal gånger. Ibland har det gått jättebra, andra gånger har det blivit totalt fiasko med bara några få frön som har grott. Men det är ingen katastrof, för man kan ju upprepa sådden på våren om höstsådden inte lyckades.
Du skall inte ha vare sig morötter eller potatis på samma ställe som i år. Sjukdomar kan ofta överleva många år i jorden, och om man odlar samma gröda år efter år på samma plats, får man en ackumulering av sjukdomsalstrare på det stället. Vissa grödor, t.ex. lök, skall man vänta många år med innan man kommer till samma ställe.
Det kan hända att det går bra ett tag om man odlar samma gröda på samma ställe år efter år, men om man får in sjukdomar eller skadeinsekter, då blir det svårt att bli av med eländet. Därför skall man från början vara noga med att man flyttar sina grödor till nya ställen varje år.