Full version: Ohyra
QiBossa
Är det sköldlöss som nu krälar på min stackars persimon eller något annat otrevligt?
Någon som har ett bekämpningssätt som inte innebär att kasta plantan? Detta är en riktig darling i fönstret. Tacksam för alla tips!

löss

mari_tres
Ullöss, kläm ihjäl alla du ser och kontrollera noga de växter som står i närheten. Tror att det är dessa som även kan sätta sig på växten under jordytan (om det inte är en annan sort) så kolla där också.
Det finns ett medel som man stoppar ner i jorden i form av pinnar och som tas upp av växten varpå lössen får i sig det, minns dock inte vad det heter.
QiBossa
Tack för hjälpen, hittar lite tips och trix när jag googlar på eländet. Jag hoppas bara att det inte är för sent att rädda stackaren men skam den som ger sig.
Roggan
Det är nog Provadopinnar du menar. Hade du tänkt skörda och äta frukten senare så ska du absolut inte använda dem.
teo
Återigen: om du inte tänker äta något från växten så är ett systemiskt insektsgift det bästa för att ta kål på lössen. Jag tycker själv Calypso är bättre än Provado(pinnar) eftersom man direkt kan lösa upp det i vatten och vattna med det. Tar även kål på rotlöss.
QiBossa
Det är nog ingen risk att det blir frukt på detta träd, i alla fall inte inom de närmaste 10 åren. Huvudsaken är att jag får kål på inkräktarna. Tack för alla svar!
Bassam
Hej
Detta är inte ullöss, men den här typen av löss, Jag minns inte nu vad heter.
Men denna typ snooping på rötter, Så det kan inte bara bli av med, endast om ni använder kemi medel som ( provado ). som går med växter vätska.

H.Bassam
strepp
Bassam
Jag har haft ingrepp av bomullslöss/ullöss de är det som är på kortet.Värsta jag har varit med om ,fick slänga 80 växter för de var så svårt angripna.Importerade från Usa och de fanns med,Nu efteråt vet jag att just bomullslössens ägg lever upp till 8 månader i jorden så man får var vaksam under lång tid efter man har sprutat dem.Själv använder jag mig av provado pinnar och en spray som har effekt på sugande växter.Glöm inte att isolera den ifrån dina andra växter,Dessutom bör du diska krukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon