Ann i Göteborg
Jättefin present har jag fått som så småningom skall planteras ut.

Hur och i vilken miljö skall jag plantera kungsängsliljan för största
möjliga chans till överlevnad och att den gärna får sprida sig??!!
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt virtuella floran trivs den på fuktiga strandängar men hos mig trivs den utmärkt i lite torrare jord i full sol så den verkar inte vara så kinkig.

Vill du ha plantor på ett nytt ställe skörda fröna och släng ut dem direkt efter skörden där du vill ha dem(du behöver ej täcka dem) och var sedan inte så noga med rensningen där, kungsängsliljor ser ut som grässtrån de första åren så gräv bara bort sådant du är absolut säker på att det är ogräs.
Ann i Göteborg
Tack Åsa

Då skall jag helt enkelt ta vara på fröna så länge plantan är i kruka och sedan plantera ut den och så fröna lite runt omkring kanske?!

Vet du något om jordmånen för att få den att trivas? Torv/lera och
ph-värde?
Micke
Den vill gärna ha näringsrik, fuktighetshållande lerjord men klarar sig också på lite torrare ängsmarker som inte torkar ut helt. Den säger inte nej till kalkrik jord, vill jag minnas.

Micke
andreas i uppsala
I kungsängen är det kalkhaltig lerjord som gäller. Det gäller att efterlikna kungsängen så mycket som möjligt, eller annan plats där de finns i massor.
Det är en gyllene regeln, att efterlikna
Kajsa
Har mina Kungsängsliljor i trädgårdens mörkaste rabatt, bara lite morgon sol där, och med åren blir dom bara fler. Har en lätt sandig jord som jag brukar fylla på med kompost, ibland gödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon