Full version: Jackfrukt
gXX
Skall till och odla jackfrukt och funderar på hur man på bästa sätt gör för att få fart på fröna.
Vanlig jord? Gödsel? Mycket vatten? osv

Hur gör man sedan för att hålla liv i/få den att växa så bra som möjligt. Har en gigantisk kruka som den skall planteras i.

Träden skall stå inomhus i ett rum som håller ganska konstant 23c höst/vinter/vår och sedan mer under sommarperioderna.

Tack på förhand smile.gif
Eva 33c
Nu har jag googlat på Jackfrukt, eftersom jag inte visste vad det var, en brödfrukt. Sen sökte jag på det vetenskapliga namnet, artocarpus heterophyllus, och fick fram lite info om frösådd. Bla denna . Hoppas du har fått tag på färska fröer för den info jag hittat säger att grobarheten är rätt usel efter bara en månad. Annars gror de tydligen inom 21-45 dagar vid 27 grader. Gödsel behövs aldrig innan en växt har börjat utveckla riktiga blad och då i proportion till hur stor den är. Så små växter ska gdslas försiktigt.
Lycka till. Kanske har någon här på forumet personliga erfarenheter av sådd och vet lite mer.
gXX
Tack Eva,
Då skall jag åka och inhandla en påse jord snabbt som attan!
Beställde fröerna från Thailand, leveransen därifrån vad ca 1,5v. Säljaren garanterade att fröerna då var färska, så planeras de omgående så tycker jag att det borde ta sig.
Jackfrukt skall bli gigantiska (både frukterna och trädet), målet är att jag om några år inte skall få ut den ur rummet som den planteras i.
Återstår att se, på lunchen åker jag och handlar Jord. Har någon någonting mer att inflika så är det mer än välkommet. Annars återkommer jag med resultat om några veckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon