anki/ronninge
skickar 4 bilder på hagtorn, dels som häck och som träd.

satte häcken 1999, första bilden tagen 2002, år 2000 klippte jag ner den rejält.
bild nummer två, ni ser att den är uppe i skyn nu.
Den ska klippas i jan/feb, rejält.

Min Rosenhagtorn är fantastisk, den blommar varje säsong, tacksamt och lyckligt.
den har jag inte gjort någonting med.

[attachment=72743:GUNNARSTORP.jpg] [attachment=72744:avslutning_191.jpg]

[attachment=72745:avslutning_189.jpg] [attachment=72746:nyare_017.jpg]
Cilla
Ser ut att vara en pigg, frodig häck och ett friskt träd! Rosenhagtorn är ljuvliga när de får växa fritt och får vara friska. Torka och gräsklipparskador nere vid stambasen brukar ge dem allehanda sekundära problem som löss mm.

Jag skulle tagit bort stolpen om den riskerar att stå i vägen för stammen när den blir tjockare. Och gjort en liten "spegel" runt stammen av bark eller liknande så att man inte lockas köra för nära med gräsklipparen. Och ha vetskap om att om du minskar ytan där trädet kan ta upp näring, t ex genom att vidga stenläggningen eller börja frekventera eller belasta den fria gräsytan mer, så försvårar det för trädets rotmiljö. En torr sommar kan jag tänka mig att man behöver stödvattna det här trädet rejält genom lång bevattning av gräsytan. Kvävegödsling av gräsmattan är också något som kan försvåra för trädet.

...som idag ser härligt friskt ut!
anki/ronninge
tack Cilla! Goda råd.. ska verkligen tänka på att stödvattna.
CITAT (Cilla @ 05-10-2012, 10:49) *
Ser ut att vara en pigg, frodig häck och ett friskt träd! Rosenhagtorn är ljuvliga när de får växa fritt och får vara friska. Torka och gräsklipparskador nere vid stambasen brukar ge dem allehanda sekundära problem som löss mm.

Jag skulle tagit bort stolpen om den riskerar att stå i vägen för stammen när den blir tjockare. Och gjort en liten "spegel" runt stammen av bark eller liknande så att man inte lockas köra för nära med gräsklipparen. Och ha vetskap om att om du minskar ytan där trädet kan ta upp näring, t ex genom att vidga stenläggningen eller börja frekventera eller belasta den fria gräsytan mer, så försvårar det för trädets rotmiljö. En torr sommar kan jag tänka mig att man behöver stödvattna det här trädet rejält genom lång bevattning av gräsytan. Kvävegödsling av gräsmattan är också något som kan försvåra för trädet.

...som idag ser härligt friskt ut!

sarhe1
Så fint! /Sara (som gillar hagtorn)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon