|
Gossen Ruda
04-10-2012, 12:25
En frågeställning iett annat forum gjorde att jag ville kolla med en tillverkare av små flygande tefat, Moller International. Googlade fram adressen och klickade. Hände mycket förutom att det inte fram fram någon bild. Nätadressen såg också underlig ut. Därefter dök det upp en ruta som undrade om jag ville lämna sidan, det ville jag inte men det gick inte att klicka bort rutan. Sen dök det upp en text längst upp i IE med en varning om att sidan var osäker. Jag försökte stänga fliken men inget hände där på några sekunder. Till slut kopplades fliken ner och samtidigt kom det en ruta från F-secure om att viruset var borttaget och att jag kunde använda datorn. Något skit fanns det på hemsidan, den saken är klar. Märkligt att ett företag tillåter sig att hålla på med sånt. Det finns ju också en möjlighet att servern med hemsidan är kapad och att detta bara händer då och då. Jag tänker dock inte kolla igen, om någon vill testa skyddet på sin dator är det bara att göra om mitt försök.
Gick in på Moller.com och det fungerade. Datorn pep inte det minsta. Sidan markeras som säker av min webbläsare. Om det är sidan med flycars du menar.
Gossen Ruda
04-10-2012, 13:22
CITAT (gnon49 @ 04-10-2012, 13:51)  Gick in på Moller.com och det fungerade. Datorn pep inte det minsta. Sidan markeras som säker av min webbläsare. Om det är sidan med flycars du menar. Just den. Tar jag upp Google och söker igen är länken lilamarkerad så det var den jag klickade på. Alltså ligger det ett virus gömt nånstans som bara visar sig då och då.
FruTrädgårdstomte
04-10-2012, 13:29
Jag testade också. Först laddades inte sidan ordentligt, text och bild saknades och adressen var en .biz... men min webbläsare var lite överlastad just då eftersom jag hade många flikar uppe. Och när jag startat om webbläsaren funkade moller.com fint. och även mitt virusskydd gav grönt ljus.
Det behöver inte vara virus, det kan vara din webbläsare som krånglar. Det kan vara ditt virusskydd som ropar varg. Sajtens server kan vara överlastad precis då etc...
Edit: det kan så klart också vara den server som din internetleverantör använder som segar sig eller nåt annat fel hos leverantören. Mitt internet har segat sig hela dan och jag har varit tvungen att ladda om flera sidor.
Gossen Ruda
04-10-2012, 14:33
Nix, jag hamnade på http://11dfe4eeedf.port25.biz/ när jag testade första gången. Risken är att du har fått in något skit eftersom du inte fick någon varning. Testa med att googla på den adressen.
FruTrädgårdstomte
04-10-2012, 14:40
Det är samma adress som jag först hamnade på. Googlade den nu, men får fortfarande grönt ljus... hittar inga varningar om sajten heller... Oh well...  vad vet jag, det är kanske som du säger.
Alexander-VG-zon3
04-10-2012, 15:33
Mitt norton full version nyaste, blockade sidan direkt
[attachment=72747:mollersida.JPG]
Vilket som så var det en intressant sida i alla fall. Är ju bättre att det varnar en gång för mycket än en gång för lite. Men dom flesta antivirusprogram anser tydligen sidan säker så skam vet.
ryss_борис
04-10-2012, 18:15
Jag skrev det tidigare och jag skriver det igen: Kan ni bara ge fan att lägga ut länkar till potentiella virus? Vet ni hur jävla enkelt det är att slinta till och öppna den? Speciellt med laptops och när man ej använder datormus...
Hur svårt ska det vara?
Gossen Ruda
04-10-2012, 20:47
Kanske lika svårt som att sluta skriva svordomar? Är man ute på nätet gäller det att hålla fingrarna i styr.
ryss_борис
04-10-2012, 21:15
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2012, 21:47)  Kanske lika svårt som att sluta skriva svordomar? Är man ute på nätet gäller det att hålla fingrarna i styr. Vilket är värst, att länka till virus och lyckas förstöra andras datorer än att använda ett ord som 90% av sveriges befolkning använder dagligen? Man tycker ju att du borde veta bättre då du aktivt deltog i den andra tråden med viruslänkar. Redigera bort viruslänken nu för helvete, gör dig inte dummare än vad du är.
Katarina Odla.nu
05-10-2012, 07:26
Godmorgon! Det finns all idé att vara superförsiktig med virus, det vet vi på Odla alltför väl! Lägger ni in adresser som medför risk men som ni vill varna för eller visa av olika anledningar kan ni välja att inte länka, alltså inte göra den klickbar. Då kan ingen råka klicka på något som kan ställa till det, men de ser ändå adressen.
Viktigt är också att framföra sina åsikter i forumet med ett trevligt språkbruk.
Hälsningar Katarina
Gossen Ruda
05-10-2012, 08:39
CITAT (Katarina Odla.nu @ 05-10-2012, 08:26)  Godmorgon! Det finns all idé att vara superförsiktig med virus, det vet vi på Odla alltför väl! Lägger ni in adresser som medför risk men som ni vill varna för eller visa av olika anledningar kan ni välja att inte länka, alltså inte göra den klickbar. Då kan ingen råka klicka på något som kan ställa till det, men de ser ändå adressen.
Viktigt är också att framföra sina åsikter i forumet med ett trevligt språkbruk.
Hälsningar Katarina JAG har inte gjort den klickbar, det gjorde forumet. Fö är det inga större problem med den, ett normalt uppdaterat virusprogram stoppar den lätt. Håller definitivt med om språkbruket och därför står länken kvar.
Är mer nyfiken på, varför så många "måste testa/kolla" länkar/sidor när någon varnar för dom...
En länk blir väl klickbar enbart om man aktivt väljer att klicka på ikonen ovan först och lägga in länken via den? Testar. Detta är en länk till den här tråden rakt kopierad i inlägget. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1579706Detta är en länk till den här tråden inlagd via länkikonen. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1579706Ja se där, jag hade fel. Något för webbansvarige att jobba på kanske? CITAT (pejori @ 05-10-2012, 10:04)  Är mer nyfiken på, varför så många "måste testa/kolla" länkar/sidor när någon varnar för dom... För att folk är nyfikna, eller angelägna att bevisa att någon annan har fel?
Är väl datorn i sig som skapar länkarna, inte någon enskild hemsida. Utesluts t.ex www så blir det ingen länk av ordkombinationen.
CITAT (gnon49 @ 05-10-2012, 10:46)  Är väl datorn i sig som skapar länkarna, inte någon enskild hemsida. Utesluts t.ex www så blir det ingen länk av ordkombinationen. Riktigt så enkelt är det inte. Såvida det hela inte har ändrats all over the web.
CITAT (Anma @ 05-10-2012, 10:22)  En länk blir väl klickbar enbart om man aktivt väljer att klicka på ikonen ovan först och lägga in länken via den? Testar. Detta är en länk till den här tråden rakt kopierad i inlägget. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1579706Detta är en länk till den här tråden inlagd via länkikonen. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...p;#entry1579706Ja se där, jag hade fel. Något för webbansvarige att jobba på kanske? För att folk är nyfikna, eller angelägna att bevisa att någon annan har fel?  Kan vara så ja. Men varnar någon för att det är virusvarning på en länk, skulle jag aldrig komma på tanken att öppna den. Att få sin dator smittad, är ingen sinnekur direkt och kan kosta mer än det smakar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
05-10-2012, 10:18
Men jag förstår inte varför man envisas med att lägga in länkar som är nersmittade. Alla vet ju att antivurusprommen hittar olika bra så varför överhuvudtaget ta risken?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2012, 11:18)  Men jag förstår inte varför man envisas med att lägga in länkar som är nersmittade. Alla vet ju att antivurusprommen hittar olika bra så varför överhuvudtaget ta risken?
CITAT (Anma @ 05-10-2012, 11:10)  Riktigt så enkelt är det inte. Såvida det hela inte har ändrats all over the web. Kan ha fel men utesluts www så blir det väl ingen länk?
*Stintan*
05-10-2012, 10:38
Att inte radera länken efter påpekande för att någon annan svär över den är väl inte heller särskilt moget . Man kan ju undra varför inte Katarina modererade bort den? Behandlas folk olika av admin?
Alexander-VG-zon3
05-10-2012, 10:56
CITAT (pejori @ 05-10-2012, 10:04)  Är mer nyfiken på, varför så många "måste testa/kolla" länkar/sidor när någon varnar för dom... Jag klickade inte på länken, utan googlade på moller och hittade en adress som inte var samma som länkades till här den adressen jag kom till heter w w w.moller.com, tyckte det lät spännande med flygande tefat, synd att sidan inte funkar. [attachment=72761:Mollerl_nk.JPG] Går jag in via google översätt så får jag ingen varning, [attachment=72762:moller_veras_tt.JPG] och sidan fungerar. Men vi sök så blockerade mitt virusprogram. Och verkade som jag kom till en annan adress.
CITAT (pejori @ 05-10-2012, 11:17)  Kan vara så ja. Men varnar någon för att det är virusvarning på en länk, skulle jag aldrig komma på tanken att öppna den. Att få sin dator smittad, är ingen sinnekur direkt och kan kosta mer än det smakar.  Inte jag heller. Jag bra funderade över hur folk kanske resonerar.  CITAT (gnon49 @ 05-10-2012, 11:33)  Kan ha fel men utesluts www så blir det väl ingen länk? www finns inte ens på alla sidor längre. Till exempel på odla händer detta. Skriver man http://www.forum.odla.nu hamnar man på odlas första sida, inte på forumet. Skriver man http://forum.odla.nu hamnar man i forumet direkt. Har man en direktlänk till en tråd, till exempel den här tråden, http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117733och skiver http://www.forum.odla.nu/index.php?showtopic=117733så hittas ingen sida alls. URL not found. om man utesluter http:// kanske det inte blir en länk? forum.odla.nu/index.php?showtopic=117733
Hjortronsylt
05-10-2012, 11:19
CITAT (*Stintan* @ 05-10-2012, 11:38)  Att inte radera länken efter påpekande för att någon annan svär över den är väl inte heller särskilt moget . Man kan ju undra varför inte Katarina modererade bort den? Behandlas folk olika av admin? Något som jag har haft invändningar mot tidigare. Och vad är en vanlig svordom (var och varannan svensk svär i dagens läge) mot ett virus som kan ställa till ett helvete för datorn?
Hjortronsylt
05-10-2012, 11:32
CITAT (ryss_бори @ 04-10-2012, 22:15)  Vilket är värst, att länka till virus och lyckas förstöra andras datorer än att använda ett ord som 90% av sveriges befolkning använder dagligen? . Någon hann visst före. Missade admin att läsa detta, eller hur ställer sig admin till det här?
ryss_борис
05-10-2012, 12:50
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2012, 09:39)  Håller definitivt med om språkbruket och därför står länken kvar. Otroligt löjligt argument. Är du tre år, eller vad?
Hjortronsylt
05-10-2012, 14:59
CITAT (ryss_бори @ 05-10-2012, 13:50)  Otroligt löjligt argument. Är du tre år, eller vad? JO men faktiskt. Mna kan ju undra om forumet är till för människor att lära sig vett och etikett ala 1890-tal, eller att kunna föra mogna och moderna diskussioner år 2012.
ryss_борис
07-10-2012, 18:05
Fast detta är off topic... Dags att återgå till ämnet kanske.
malcolm
07-10-2012, 18:24
Hela tråden var ju en varning så varför testa...?
ryss_борис
07-10-2012, 18:25
CITAT (malcolm @ 07-10-2012, 19:24)  Hela tråden var ju en varning så varför testa...? Man ska ändå aldrig lägg aut länkar som kan smitta ner andras datorer. Anledningen att jag gick så hårt på var för att jag precis diskuterat detta några dagar innan med bland annat ruda...
malcolm
07-10-2012, 18:54
CITAT (ryss_бори @ 07-10-2012, 19:25)  Man ska ändå aldrig lägg aut länkar som kan smitta ner andras datorer. Anledningen att jag gick så hårt på var för att jag precis diskuterat detta några dagar innan med bland annat ruda... Dum eller dummare....
ryss_борис
07-10-2012, 19:46
CITAT (malcolm @ 07-10-2012, 19:54)  Dum eller dummare.... Nej, jag har ingen lust att börja bråka med dig. Lär ändå bara sluta med att du anmäler till moderator för du känner dig kränkt eller nåt. Förstår inte varför folk måste älta saker. Jag sade till Gossen Ruda för han gjorde en olämpig sak, sen var det en skämtsam sak (som dessutom redigerades bort av mig själv) i gissningstråden. Era reaktioner har jag dock aldrig sett maken till. Rudan själv har däremot inte skrivit något, och han är högst välkommen att klaga på det jag skrev om han finner det opassande. Jag kan till skillnad från andra här ta till mig av kritik om den är befogad....
Aqvakul
07-10-2012, 19:48
CITAT (ryss_бори @ 07-10-2012, 20:46)  Nej, jag har ingen lust att börja bråka med dig. Lär ändå bara sluta med att du anmäler till moderator för du känner dig kränkt eller nåt. Förstår inte varför folk måste älta saker. Jag sade till Gossen Ruda för han gjorde en olämpig sak, sen var det en skämtsam sak (som dessutom redigerades bort av mig själv) i gissningstråden. Era reaktioner har jag dock aldrig sett maken till.
Rudan själv har däremot inte skrivit något, och han är högst välkommen att klaga på det jag skrev om han finner det opassande. Jag kan til skilnad från andra här ta til mig av kritik om den är befogad....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|