Full version: sommartid i natt
gammelnalle
Uttjatat? Ja kanske det, men att döma av mina jobbarkollegor som måste jobba i natt och i möra... viss tveksamhet.

Jag fick lära mig en "minnesramsa" som iallafall hjälper mig.....

Till sommar(n)-tider tar man FRAM sommarmöblerna
och till hösten ställer man tillbaka möblerna.....
alltså skall klockan fram 1 timme i natt....= sova mindre

smile.gif smile.gif smile.gif

tänk om jag har fått lära mig fel ???? blink.gif blink.gif blink.gif
Fialotta
Rätt....jag kör oxå med trägårdsmöblerna...
när jag tänker sommartid rolleyes.gif
renate
tongue.gif Så är det;nu ska klockan vridas fram.En del av mina klockor gör det själv utan min hjälp.Jag hade en god vän som hade två armbandsklockor,en vinterklocka och en sommarklocka,han påstådd att han hade inte tid med att ställa om klockorna.
gammelnalle
CITAT (renate @ 27-03-2004, 21:21)
tongue.gif Så är det;nu ska klockan vridas fram.En del av mina klockor gör det själv utan min hjälp.Jag hade en god vän som hade två armbandsklockor,en vinterklocka och en sommarklocka,han påstådd att han hade inte tid med att ställa om klockorna.

han är troligtvis lika ohändig på den nya tekniken som jag är..... TROTS att jag är MAN och har ett jobb med mycket teknik....
Men NY teknik .... nä... jag klarar att SVARA i mobilen,,... andra får lägga in finesserna...
Själv har jag INGET armbandsur...
Min inbyggda "sov och matklocka" fungerar jättebra trots att jag har oregelbundna tider (skiftjobb)
Ralf
Det värsta med övergången till sommartid är att det ska ske kl 02 på natten. Jag kan liksom ej vakan då, så jag är tvungen att hålla mig vaken till klockan 02 o vrida klockan till 03 o sedan gå o lägga mig. Himla dum tidpunkt som dom har valt för tidsändrignen. Det bästa vore ju om man lade den kl 11.00 på dagen, o ändrade klockan till kl 12.00, så slapp man ta lunchrast!
gammelnalle
CITAT (Ralf @ 28-03-2004, 00:21)
Det värsta med övergången till sommartid är att det ska ske kl 02 på natten. Jag kan liksom ej vakan då, så jag är tvungen att hålla mig vaken till klockan 02 o vrida klockan till 03 o sedan gå o lägga mig. Himla dum tidpunkt som dom har valt för tidsändrignen. Det bästa vore ju om man lade den kl 11.00 på dagen, o ändrade klockan till kl 12.00, så slapp man ta lunchrast!

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Fredi
En engelsk variant är: "Spring forward - fall backward"
yla
hm få se nu jag tror att klockan är 1034
få se om de stämmer blink.gif

nehepp inte me odlaklockan iallafall rolleyes.gif
Berith
Din klocka går rätt! biggrin.gif

Odla har fel tid! Antar att Ingemar sover länge idag också... wink.gif
Wargen
Jag är jättesur på sommartiden idag. Hade helt glömt bort det och ställt klockan för att vakna och se reprisen av Gröna Rum i Tvåan, eftersom min TV pajjat och jag inte får in Ettan längre.....väntat hela veckan för Gröna är ett av de få program som jag verkligen vill se.... mad.gif
Nej, jag får väl gå ut i mitt eget Gröna Rum, solen skiner och all snö är borta än en gång... smile.gif
yla
ahh va bra då vet jag vad jag ska gå efter
för en del kockor hade ställt om sej själva
o en del inte o då blir man ju lite fundersam om vilken tid som är den rätta
stackars dej Wargen men har du snöfritt får du va glad ändå
för det har inte jag

så här ser det ut utanför mitt fönster
adrian
Den där j-a sommartiden hade vi alla totalt glömt bort... mad.gif

Men jag gick upp en timme tidigare idag för att hinna tillverka kompost till de köttätande växterna...
Bara för att få se på datorn att jag INTE alls låg lite före...

Alla andra sov och det var endast vår "jordpojke" Benjamin som hade en blivit väckt i tid...

Detta är 1:a ggn som det har varit viktigt med att ställa om klockan för oss...

Och ingen hade en aning om detta.. smile.gif

Mässan i Örebro var väldigt kul och vi blev väldigt uppskattade av både utställare samt besökarna...

Vi struntar i Älvsjömässan då den är för stor och arrangörerna har varit lite för struliga...

Örebromässan och Linda Tufvasson som Projektledare gav oss en väldigt kul helg och vi hade alla väldigt roligt på denna mässa.
Tesa
Ja en annan sov ju läääänge idag, kände att "det är ju Söndag" och vi mjölkade sent igår kväll så vi kunde allt kosta på oss sovmorgon och låg och latade oss till 7.30.....satte på kaffe och tänkte titta på nyheterna kl 8 på SVT24...det är ju lugnt i lagårn just nu......börjar bläddra i kanalerna och får se Gröna rum!!!!! Herregud!!!!!! det skulle ju börja 8.45........kollar på textTV...därär klockan nästan 9...Panik!!!!!!.......fast kossorna visste ju inte heller att vi skulle ha ställt om klockorna rolleyes.gif så dom tyckte nog bara att vi var "lite" sena....
..så kan det gå när man "latar sig"..... unsure.gif
Ralf
CITAT (Ralf @ 28-03-2004, 00:21) *

*Bump*
Aqvakul
vadå gammal tråd... whist.gif
Ralf
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2010, 20:48) *
vadå gammal tråd... whist.gif

glöm inte gå upp inatt då!
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 27-03-2010, 20:49) *
glöm inte gå upp inatt då!

Kan du ringa och väcka mig strax före två? whist.gif
hattstugan

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
gammelnalle
Äldsta tråden??

27-03-2004, 20:24

Har jag hängt här SÅÅÅÅÅ länge....... whistling.gif

b
Sussie F-Flower
Tack för påminnelsen!

FAST jag visste om det så kom jag inte ihåg det själv, nu.
Det kan ju vara bra att veta när man ska börja kl 07 imorgonbitti... whistling.gif

Får jag bjuda på en fräck bild ang sommartiden, gammelnalle????
Myosotis
Fast man vet om att man ska ställa om klockan kan man glömma det igen. Det har varit lite mycket nu så jag var fortfarande uppe när klockan blev 2 natten till igår. Hade satt väckarklockan på 5 och tänkte att nu måste jag verkligen lägga mig så jag får sova lite i alla fall. Trodde att klockan var halv två, kvart i två kanske men så kastade jag en blick på en klocka som tack och lov ställer om själv, den var 3.07 -fear-.gif Ja just det! slap.gif Annars hade jag gått upp 6 och kommit för sent!
Red Top
Då fick du inte mycket sömn. Hoppas dagen avlöpte bra ändå. smiley_small_hug.gif
Myosotis
smiley_small_hug.gif Ja det var en jättebra dag!
skogstroll
jag brukar tänka att jag ska ställa om tvärtom som jag tror för jag har alltid fel åt vilket håll jag ska ställa klockan giggle.gif
Biggan_
CITAT (skogstroll @ 29-03-2010, 08:46) *
jag brukar tänka att jag ska ställa om tvärtom som jag tror för jag har alltid fel åt vilket håll jag ska ställa klockan giggle.gif

Först fram, och sedan tillbaka!
våren ser du fram emot sommaren, och på hösten längtar du tillbaka!
pejori
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2010, 13:14) *

Så tänker jag med, efter ett tipps här på Odla för något år sedan.
Nu är det lättare att komma rätt. giggle.gif
Biggan_
CITAT (pejori @ 29-03-2010, 13:29) *
Nu är det lättare att komma rätt. giggle.gif

Precis! Man kan ju inte ställa tillbaka något man inte först ställt fram! giggle.gif
skogstroll
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2010, 13:14) *

hmmm det där ska jag försöka (!) komma ihåg smile.gif
var ett fasligt gnäll på jobbet i morse om hur trööööööööööttttta de var giggle.gif jetlag ungefär...
ängsvädd
Jag kommer ihäg med hjälp av denna devis:

Ställ fram klockan när du har sommaren framför dig, ställ tillbaks klockan när du har sommaren bakom dig.
Primavera in anticipo
För min del kunde man gärna köra med sommartid jämt. Inte har jag varit speciellt glad över att det varit ljust några minuter tidigare på morgonen när man ändå ska till jobbet, skulle ha MYCKET mer glädje över en gnutta mer ljus på kvällarna faktiskt....
Peztis
CITAT (Primavera in anticipo @ 29-03-2010, 15:04) *
För min del kunde man gärna köra med sommartid jämt. Inte har jag varit speciellt glad över att det varit ljust några minuter tidigare på morgonen när man ändå ska till jobbet, skulle ha MYCKET mer glädje över en gnutta mer ljus på kvällarna faktiskt....

Håller med!

Och jag kör också att "se fram emot sommaren och sedan se tillbaka på den".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon