Full version: Färskpotatis
Wilmer
Kan tyckas irrelevant, men det var det tydligen inte. Små barn får nämligen inte äta färskpotatis. För att göra det enkelt kan jag givetvis köpa, men det vore kul att kunna ge vår egen till barnet. Har för mig att den potatis som skördas när blasten vissnat ner osv. inte räknas som färskpotatis, är det så..?
kerstinbern
I handeln brukar man antingen dra gränsen vid midsommar, då kallar man den nypotatis efter midsommar. Den andra "gränsen" är 30 september. Men är man orolig över solaninhalter i potatis för små barn, så handlar det nog väl så mycket om hur potatisen har odlats, d v s om man har täckt potatisen tillräckligt eller ej. Även potatis som inte är färskpotatis kan ju innehålla solanin om den odlats fel.
EKLO
Olika sorters potatis uppför sig olika - man delar ju in dem i tidig, medeltidig och sen. Potatis som ska lagras är sen eller medelsen, och sådana potatisar får tjockare skal, för att tåla lagringen bättre.

Man brukar säga att det är bra att låta potäterna eftermogna ett par veckor efter att man huggit av blasten, kanske gäller det också sedan blasten vissnat ned, men hos mig skär jag alltid av i c.a mitten av augusti eftersom jag lätt får bladmögel på plantorna. Sedan låter jag dem ligga i jorden tills jag behöver dem (förmodligen inte optimalt, men jag har ont om plats).

Egentligen har jag nog inget givet svar på din fråga, men som du förstår tror jag alltså att det handlar om potatissort och mognad, att pärerna får tid att utveckla tjockare skal.

Eva i Västerås
Ursäkta min okunnighet, men varför ska inte småbarn äta färskpotatis?
EKLO
Jag tror att anledningen är att färskpotatis innehåller mer solanin, och att barn är känsligare för solaninet. Om jag minns rätt sitter dessutom solaninet framför allt i och direkt under skalet, och färskpotatisen skalas oftast inte så djupt. Är inte säker på detta - en artikel för länge sedan dyker upp i skallen, men minnet är inte kristallklart...
Wilmer
Tror också det har med solaninet att göra, hon visste inte vad det var för ämne på BVC läste bara råden. Jag vet att man inte ska ge de små gulliga potatisarna till barn som de så gärna vill ha för de innehåller mycket solanin. Tänkte på det när jag läste det att de ofta smakr lite starkt, jag får nästan halsbränna av småttingarna!

Jag har något vagt minne att jag läst om detta ganska nyss att om man skördar när blasten är grön och växer = färskpotatis (med klent skal) skördar du när den börjat vissna/ vissnat och potatisen mognat mer = ej färsk.. Inte att det beror på sort. Jag odlar supertidiga sorter, men tar dem sent så de har rejält med skal och lagrar dem ofta hela vintern. Tar inte heller upp förens i sista stund. Eller, innan vi fick sork gjorde vi så, nu får vi slåss med sorken om dem och tar upp dem så fort vi börjar se att sorken äter av dem.

Jag får väl googla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon